Jaká je dnešní arabská mládež
Arabská mládež dneška je v prvé řadě informovanější než tomu bývalo ještě v nedávné minulosti. Tím se bezesporu výrazně liší od mladých lidí, které jsem potkával v arabských zemích před dvaceti a více lety. Dostupnost moderních komunikačních prostředků, která je planetární, nevynechala arabský a muslimský svět. Přístup k informacím a nové možnost komunikace jsou dnes na zcela jiné úrovni než v předchozí éře přenosných rádii a televize. Nevychází z toho automaticky růst vzdělanosti. Internet má jednu zásadní nevýhodu, která je nakažlivá i pro arabskou mládež: neslouží zpravidla k tomu, aby se uživatel poučil, nýbrž k tomu, aby si potvrdil, že má pravdu.
Demografická vlna, která zasáhla arabské země před čtvrtstoletím, přivedla nyní do aktivního věku početně silné generace. Rozmach arabského školství dovolil, aby tyto generace dosáhly jisté úrovně vzdělání. Pokud kvalitou toto vzdělání nezřídka pokulhává, není to překážka nejpodstatnější. Krize začíná tam, kde hospodářský a společenský život se na stávající příliv mládeže do života nijak nepřipravil. Výsledky jsou známe. Více jak 40% nezaměstnanost u mladých do 25 let, prakticky ve většině zemí arabského světa, někde dokonce ještě více. Nezaměstnanost je pro mladé lidí společenskou zhoubou kdekoliv. Okrádá je o šanci dospět a zvyšuje nebezpečí, že se dají na dráhu společensky škodlivou, ať je to obchodování s drogami, gangsterství nebo život nesvobodných žebráků, odkázaných na charitu či sociální podporu.
Pokud jde o ideový obzor arabské mládeže, zcela se z něho vytratilo někdejší nadšení pro arabskou jednotu. Ruku v ruce s tím jde úpadek zájmu o „palestinskou otázku“, kdysi ústřední téma arabských nacionalistů. O pohřeb arabského nacionalismu se postaral politický islám. Vrací arabské společnosti do stavu, kdy povědomí národního celku je potlačováno zdůrazňováním komunitní příslušnosti, zprvu muslimové a ti ostatní, posléze konfesionálně sektářskými rozdíly v samotném islámu, pro konkrétní představu - šíité proti sunnitům v Iráku, sunnité proti šíitům v Sýrii, zůstaneme-li v nejžhavější přítomnosti.
Náboženství na mládeže nepřestává tak či onak působit. My těžko chápeme, že muslim nerozlišuje politické a náboženské. Neznamená to ovšem, že by všichni muslimové dnes souhlasili s politickým islámem čili islamismem. Jedni si myslí, že „političnost“ stačí vyjadřovat chováním a jednáním v běžném každodenním životě. Druzí naopak přehnaně „politizují“ a jsou schopni obrazně řečeno spotřebovat mnoho inkoustu nebo si vykřičet hlas na téma, které se nikdy ke spokojenosti všech nevyřeší, například, zda se má zbožná žena zahalovat od hlavy až k patě nebo zda stačí, když se zakryje vlasy šátkem. Anebo prolít litry krve v boji za něco, co nikdy nevyhrají, neboť se to vyhrát nedá, protože sám cíl je stanoven příliš obecně, například „spravedlnost pro muslimy“ (co je to ta spravedlnost? kdo je muslim a kdo nepřítel či takfírí, tj. k nevíře svádějící muslim?), nebo nereálně „obnovit chalífát“.
Nemalý vliv mají i nejrůznější předsudky, tak či onak související s tradicí náboženskou nebo kulturní. Týkají se kupříkladu vztahu mužů k ženám, kde se uznává nerovnost postavení obou pohlaví a to i u soudu. Kupříkladu při znásilnění nemá nevdaná či svobodná žena velkou šanci domoci se spravedlnosti, neboť muž bývá zpravidla osvobozen. Silným argumentem je přitom koránem a tradicí utvrzovaný názor o slabosti mužů tváří v tvář ženské svůdnosti. Odtud ostatně vychází i zdůvodnění pro požadavek na ženskou cudnost, která se následně manifestuje různou mírou ženského zahalování.
Podobně je tomu s rolí žen v rodině. Dívky jsou vychovávány, pod dohledem mužské části rodiny, přísněji než chlapci, kteří jsou svými matkami nezřídka omlouváni a rozmazlováni. Tady je namístě poznámka, že mají-li dívky mají v arabském prostředí příležitost studovat, dokáží se lépe prosazovat a zpravidla jasně předčí svými schopnostmi mužské protějšky. Je to snad nechtěný efekt této výchovné tradice? Viz příklad Túniska, kde vysoká účast žen se vzděláním na politickém životě (pozitivní efekt postkoloniálního bourgibismu) výrazně brzdí snahy islamistů vnutit společnosti zásady šaríy.
Jaká je tedy arabská mládež? Jde nepochybně s duchem doby, sváděna modernitou a konfrontována s nevyhaslými tradicemi, které se tu a tam snaží vydávat za nenahraditelnou přednost.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Zdeněk Müller
Muslimové v zajetí protimluvů
Od „arabského jara“ roku 2011 vysílá muslimský svět zbytku planety řadu protichůdných signálů. Jdou od velmi současných projevů modernismu k výrazným archaismům, které přežívají v náboženství nebo se ho znovu zmocňují.
Zdeněk Müller
Teorie slučování neslučitelného
Kriminální a hrůzné činy páchané teroristy, odvolávající se na islám, si žádají od muslimů více než jen vysvětlovat a distancovat se. Spolu s představiteli a representanty islámu, imámy a rektory mešit by muslimové měli ve své většině odpovědět důraznějí. Měli by ukázat více a pokročit dále od pouhých stížností na „slučování neslučitelného“.
Zdeněk Müller
Nebát se a nekrást
Svoboda, která připouští zneužívat lidskou slabost a hloupost, není svobodou. Je to jen obyčejné chytráctví. Chytrák je jako žebrák. Spoléhá na druhé. Je otrokem předstírání. Svobodný člověk se nebojí spoléhat na sebe a nekrade.
Zdeněk Müller
Nová irácká válka
Obrázky obletěly svět, aniž by jejich podstatný detail vzbudil valnou pozornost. Fotografie vozidel irácké armády, které ukořistili černooděnci Islámského státu Iráku a Levanty (ISIL). Po vítězství v severoiráckých provinciích Ninive a Saladín s nimi míří do svých základen v Sýrii. Kolem silnice jsou už sotva patrny bariéry z písku na irácko-syrské hranici. Před několik hodinami je odstranily buldozéry pod heslem: „Pryč s hanebnou hranicí“.
Zdeněk Müller
Džihád a antisemitismus
Nepředstavitelné se stalo skutkem. Po všech hrůzách a tragédiích, které Evropa zažila během neklidného 20. století. Dnes na počátku druhého desetiletí 21. století se vracejí stíny minulosti. Znovu umírají na Starém kontinentě muži, ženy a děti jen proto, že tak či onak patří k židovstvu, bezhledu na to, zda se pokládají za židy nebo Židy.
Zdeněk Müller
Vítězství v prohře aneb chvála fyzické meditace
Prohrát a přitom zvítězit? Je to dnes vůbec možné, když vítězení a prohrávání jsou dnes tak popletené. Natolik je prostoupila, pozměnila a smyslu zbavila kultura soutěživosti prosakující do všech sfér současného života. Možná, že na jejich pojmenování budou záhy stačit dětské dohady a fantazírování z dvorku mateřské školky. Dokáže moderní svět jednou promluvit o životě, aniž by v něm spatřoval fotbalový zápas? Než se tak stane, pokusme se najít ve vítězení a prohrávání nějaký jiný přínos než tomu zpravidla bývá.
Zdeněk Müller
Oslava bezvážnosti
Kunderův čtvrtý román psaný francouzsky se objevil na knižním trhu Francie počátkem letošního dubna. Kniha s názvem „Oslava bezvážnosti“, opatřena autorovou kresbou na prodejním obalu, se dostává ke čtenářům v původním znění po své loňské premiéře v italštině.
Zdeněk Müller
Když se praotec Noe bál
Otcové a dědové se kdysi na adresu biblické „potopy světa“ bavili písní Osvobozeného divadla. Praotec Noe se bál, že se mu na jeho záchranné arše „zkřížej rasy“, ale nakonec to dobře dopadlo. Zkrátka se věřilo, že to tak nezůstane, že potopa přestane a že se zas budeme smát.
Zdeněk Müller
Být dědečkem
Ať má dítě nad sebou jakýkoliv strop, vždy se v jeho zorničkách odráží nebe. Já vím, zní to jako fráze, ale dědečkům se to odpouští.
Zdeněk Müller
Poučení z první světové války
Letos se bude v Evropě opakovaně připomínat stoleté výročí vypuknutí první světové války. Rozpoutala éru barbarství a lidské tuposti, v níž byla zničena velká část všeho pozitivního, s čím evropská civilizace vstoupila do 20. století.
Zdeněk Müller
Poučení z „arabského jara“
Před třemi roky zahájilo Túnisko vlnu protestů v arabském světě. Následovaly ho zprvu Egypt, poté Libye, Jemen, Bahrajn a nakonec Sýrie. Zařadily se do proudu hnutí „arabského jara“. Toto pojmenování se ustálilo jako výraz touhy po důstojném životě a svobodě. Probudila se v arabských národech po dlouhá desetiletí vystavených libovůli a brutalitě autoritativních a zkorupovaných vůdců a jejich režimů.
Zdeněk Müller
Když čert uvízne v detailu
Výbuch v areálu pražského zastupitelství Palestinské samosprávy byl velmi pravděpodobně dílem nešťastné náhody. Leč v samotném případu se odrazily jisté rysy arabsko-muslimské reality.
Zdeněk Müller
Úvaha vánoční
Za pár dnů odzvoní štědrovečení noc konec předvánočnímu očekávání a spustí veselé hodování. Nevím, zda v té noci každý uslyší, jak „hlas zvonů táhne nad závějí“ a jak „všechny struny v srdci znějí, neb mladost se jich dotýká“, řečeno s Jaroslavem Vrchlickým. Leč jedno vím zcela určitě. Vnímání Vánoce se mění, jako se měníme my a zvyklosti společenství, v nichž žijeme.
Zdeněk Müller
Radosti a strasti lidskoprávní civilizace
Touha mít demokracii už nalezla živnou půdu i mezi muslimy, jak prokázala vlna „arabského jara“. Vzdor tomu nepřestává být islám ze všech kultur mimo okruh západního světa nejdůraznějším odpůrcem západní demokracie a s ní spojené koncepce lidských práv. Neřekl bych, že chce Západ zničit. Má jen jinou představu o lidském údělu. Povinnosti člověka vůči Bohu a víře staví nad individuální lidská práva. Z tohoto úhlu kritizuje západní humanismus a atakuje slabiny lidskoprávního modernismu.
Zdeněk Müller
Noviny dělají novináři
Celosvětová komunikační síť, zkratkou web, nenahrazuje papír. Jen se k němu přidává, jako se televize svého času přidala k rádiu a telefón k telegrafu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x