Eichmann v Káhiře
Někde tam byla zaseta první semena „orientálního revisionismu“, jehož negacionistické výhonky se dodnes úspěšně robují na momentálně populární ideologické podnože. Před lety to byly sekulární ideje „arabské jednoty“ v rámci „národně osvobozenecké revoluce Třetího světa“, dnes je to náboženskými frázemi natřeny islamismus.
Zajímavý pohled do kuchyně arabské propagandy nabízí sledování egyptského tisku z počátku 60. let 20. století, zejména pak způsob, jakým informoval o Eichmannově únosu a jeho procesu egyptský deník „al-Ahrám“, blízký režimu Gamála Abd an-Násira, výrazné osobnosti tehdejšího arabského světa. Šéfredaktor listu, Násirův blízký druh Muhammad Hasanajn Hajkal, určoval tón, jakým al-Ahrám referoval o Eichmannově případu. Články zcela prokazatelně povzbuzovaly a urychlovaly zrod negacionismus. Perzekuce Židů se označovala za „mýtus“ a bezostyšně se odkazovalo na Protokoly sionských mudrců a jejich pseudoteorii židovského světového spiknutí jako na důvěryhodný zdroj.
Je otázkou, do jaké míry tento typ propagandy měl připravit egyptskou a arabskou veřejnost na skutečné „vyhánění Izraelců do moře“, jak se později stalo pravidlem opakovat v propagandě na druhé straně, v západním a izraelském tisku. Je jisté, že násirismus, ideologie arabské jednoty pod vedením Egypta, prošel za necelá dvě desetiletí existence vývojem od pokusů o dohodu s Izraelem, přes příklon k SSSR a východnímu bloku (navzdory věznění domácích egyptských komunistů) k postupně stále vypjatější gestům konfrontace, uťatým katastrofální porážkou arabských sousedů Izraele v šestidenní válce v červnu 1967. Nebylo by však asi zcela pravdivé tvrdit, že konfrontace byla centrovaná výlučně „antižidovsky“.
Pečlivější čtení padesát let starých egyptských novin odhalí silnou linii představ o nastávající revoluci Třetího světa, přítomnost idejí antirasismu a marxismu, při současném odmítání a odsuzování aktů porušování mezinárodního práva. Něčeho takového se kdysi dopouštěl nacismus a v dané době se pak stalo arabským zvykem stavět rovnítko mezi touto minulostí a praxí sionismu a Izraele ve vztahu k palestinským Arabům a jejich územním nárokům a národním právům.
Tendence popírat holocaust není na Blízkém a Střední východě minulostí. Naopak žije a nepřestává být citelná. Nadšené oslavování francouzského filosofa Rogera Garaudyho (1913-2012), bývalého komunisty, který konvertoval k islámu a k negacionismu ohledně židovské genocidy, nebylo jediným z projevů „orientálního revisionismu“. Anketa, kterou provedl historik Albert Aškar před čtyřmi lety, ukázala, že 40% palestinských občanů Izraele, byť mohou být dobře informováni ohledně holocaustu, nevěří, že během druhé světové války byly povražděny miliony Židů. V holocaustu zpravidla nechtějí vidět více než sporný západní argument na podporu vzniku a trvání židovského státu.
Sklon nedůvěřovat prokazatelným skutečnostem a svědectvím, diktovaná patrně pověrčivostí nebo intelektuálním primitivismem vidět za vším, co se nehodí, spiknutí, by mohl být výrazem „ antisionismu pitomců“. Tedy něčeho na způsob „socialismu pitomců“, jak nazval antisemitismus svých socialistických kolegů, spatřujících za kapitálem jen židovské machinace, jeden ze zakladatelů německé dělnické sociální demokracie August Bebel (1840-1913).
Možná by se hodilo odlišovat negacionismus západní, který je pouhou maskou antisemitismu, od negacionismus, kterým arabsko-muslimský svět reaguje na vojenskou převahu Izraele a podporu, kterou má židovský stát na Západě. To samozřejmě nemá znít jako výzva k ospravedlňování negacionismu orientálního. Pouze se tak dává najevo, že negacionismus může sloužit jako obrana, byť nikoliv vkusná, vlastních zájmů, popřípadě jako forma protestu vůči zvyklosti Západu neměřit židovské a arabské zájmy stejným metrem.
Novou kapitolou je negacionismus „tvrdého jádra“ islamismus. Ten jednoduše a prostě přebírá a „dováží“ hlavní prvky západního antisemitismu a montuje je do vlastních ideologických konstrukcí. Muslimsko-židovské nepřátelství v nich nabývá rázu nezměnitelné danosti svrzené navěky doslovným citováním vhodných koránských výroků. Od nástupu Ahmadínedžáda k moci (2005) to byl zprvu jen Írán, kde se z negacionismus stala oficiální státní ideologie. Po změnách vyvolaných „arabským jarem“, které k moci přivádějí islamistické strany, není vyloučeno, že Eichmann se vrátí do Káhiry jako hrdina.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Rakouské Zelené do eurovoleb povede mladá aktivistka. Je nezkušená a lže, zní
Lídryně kandidátky rakouské vládní strany Zelení do Evropského parlamentu Lena Schillingová se od...
Nehoda kamionu na osm hodin zastavila provoz na D35 u Olomouce
Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...
Na Česko udeří od jihovýchodu bouřky. Hrozí kroupy a také přívalové deště
Přímý přenos Silné bouřky dnes zasáhnou Moravu a jihovýchod Čech, v neděli pak celé Česko, uvedli meteorologové....
Prodej pozemku k bydlení, 433 m2, Hradešín
Hradešín, okres Kolín
3 500 000 Kč
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x