Když muslim rýžoval zlato v Paříži
Ve dvacátých letech 19. století vyslal egyptský paša Muhammad Alí „studijní“ expedici do Francie. Mezi čtyřmi desítkami jejích členů, egyptských studentů, figuroval v roli jakéhosi zpovědníka a rádce, nebo spíše dohližitele na spořádanost členů mise, jistý Rifá´a at-Tahtáwí. Zbožný muslim, který nepostrádal dychtivost poznávat. Po pěti letech, které strávil s egyptskou misí „mladých mužů“ v tehdejší vůdčí zemi evropské modernizace, sepsal obsáhlou zprávu. Stala se předzvěstí arabského obrození, horečného dohánění vzdělanostní zaostalosti, v 2. polovině 19. století, tzv. nahdy.
O více jak století později se vydala do světa jiná skupina egyptských mladíků. Tentokrát cestovala až na západní polokouli, do Spojených států, které přebraly roli vůdčí země světového pokroku. Mezi stipendisty byl jistý Sajjid Kutb. Také on si nenechal své zážitky jen pro sebe. Z jeho spisů, v nichž vyjadřuje zděšení nad moderní civilizací, se živila a dodnes živí antizápadní ideologie Muslimského bratrstva.
„Hledej poznání, i kdybys za ním musel jít až Číny“, praví jedna z muslimských tradic, hadísů, které doplňují korán jako zdroj islámské náboženství v teorii i praxi. Poznávat, abychom se měnili a přizpůsobovali? Anebo abychom věděli, jak se bránit cizímu, rozuměj nepřátelskému, a jak nepřijít o vypěstovaný a křečovitě chráněný pocit vlastní výlučnosti? Dva přístupy k západní civilizaci, které lze sledovat i dnes v chování a jednání arabských muslimů a nejen těch v Egyptě.
„Rýžování zlata“ nazval svoji podrobnou zprávu o pobytu v Paříži at-Tahtáwí. Oživoval tím jedno z poučení arabských mudrců, podle nichž je poznání oním „ryzím zlatem“, jež je cennější nad sebevětší bohatství hmotné. Knihu lze číst jako zápisky udiveného pozorovatele, který si všímá jak každodenních zvyklostí běžného života kupříkladu stolování, zábavy, hygieny, tak kultury, literatury či divadla, aniž by ponechal stranou veřejný život, způsob vládnutí a ústavu, v té době vzorovou, s platnými zákony. V autorových poznámkách mohl najít informace i potenciální muslimský turista do evropské země. Do ruky dostával užitečného průvodce.
Egypťanova zpráva může mít rovněž ráz nepřímé polemiky. Klade nezřídka vedle sebe počínání lidí muslimského a křesťanského světa, aniž by hodlala odlišnosti tak či onak soudit. Nabízí prostě a bez předsudků čtenáři výdobytek, čirý poklad, „zlato“, vzešlé ze zvědavosti, zvídavosti a touhy znát. V arabském světě, který si zvykl od 12. století vystačit sám se sebou a spokojoval se s tím, že ostatní svět zná dostatečně z vlastních knih, udělal at-Tahtáwí rozhodně téměř revoluční krok.
A o to víc pak, přidá-li se k tomu to, co si dovolil za základě poznání sdělovat: „Cudnost a počestnost u zdejších žen nevychází z toho, že jsou zahaleny či nikoliv. Souvisí s výchovou, dobrou nebo špatnou, kterou dostávají“. Jako kdyby se tu uváděla v pochybnost veškerá formálnost víry a kultury, křečovitě se chytající dodržování zvyklostí bez znalosti a pochopení. Ona neřest překračující věky, která se v moderní době vrací v podobě návratu zahalování, ostentativního kolektivního modlení, slepého lpění na ramadánu či stravovacích zákazech, tedy věroučných formalitách, které lze jako viditelné slupky dobře kontrolovat, hlídat a jejich nedodržování stíhat.
Anebo tím obtěžovat, ba provokovat v otevřeném a globalizovaném světě okolí. Dejme tomu tak, když Saúdská Arábie vyšle na olympiádu dvě ženy, aby za to sklidila potlesk, že dává ženám rovnoprávnost, leč následně trvá na tom, že musí být dodrženo ženské právo skrýt si vlasy pod závoj. A západní sportovní výboři se poslušně podřídí, neboť od mezinárodního olympijského výboru dostanou echo, že by z toho mohly vzejít nepřijemnosti v podobě ztráty štědrých příspěvků bohatých naftových emírů.
Jako kdyby tato situace nahrávala pohrobkům Sajjida Kutba, kteří vědí, že modernizaci zastavit nelze, leč bránit tomu, aby globalizace nepronikla do mravů, lze. Pomocí osvědčených prostředků - uplácení a nátlaku. Není divu, že palestinský Hamás, filiálka egyptského Muslimského bratrstva, která se osamostatnila, nikoliv ovšem proto, aby si dělala vlastní ideologii, nýbrž proto, aby mohla mít „nezávislé“ vedení, pořádá dnes v Gaze letní tábory pro děti, kde se chlapci s děvčaty setkat nesmějí. Aby si na sebe snad příliš nezvykli a nevydali se následně cestou podle „zvrácených“ západních vzorů.
Současným islámským fundamentalistům tak musí informace egyptského „zlatokopa“ v Paříži, stará dvěstě let, občas připadat jako nemístná provokace. Jeho „pozitivistické“ vypravování může totiž působit tak, jako kdyby proti tomu, co popisuje, neměl námitek, byť by si to jeho svědomí muslima vyžadovalo. „Umění milovat ovládá ve Francii srdce většiny mužů i žen. A milují se jen pro lásku samu, aniž by sledovali jiný cíl. I když mezi mladými může milování vézt i ke sňatku“.
„Zlato z Paříže“ v at-Tahtáwího podání je první vlašťovkou „špatných“ příkladů z moderního světa, kterými se mohla egyptská mládež zkazit. Není divu, že jeho zpráva vycházela v různých úpravách, aby nešokovala. Leč i nám, zdánlivě nezúčastněným pozorovatelům, může nabídnout přinejmenším dvě poučení. Za prvé, islám nemusí být pro muslima překážkou poznávat ostatní a závazkem k zaslepenému konzervativnímu konformismu. Za druhé, největšími nepřáteli islámu jsou samotní muslimové, když jednají, jako kdyby jejich náboženství mělo být něco jiného a lepšího než hledání společného lidského dobra s ostatními.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Rakouské Zelené do eurovoleb povede mladá aktivistka. Je nezkušená a lže, zní
Lídryně kandidátky rakouské vládní strany Zelení do Evropského parlamentu Lena Schillingová se od...
Nehoda kamionu na osm hodin zastavila provoz na D35 u Olomouce
Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...
Na Česko udeří od jihovýchodu bouřky. Hrozí kroupy a také přívalové deště
Přímý přenos Silné bouřky dnes zasáhnou Moravu a jihovýchod Čech, v neděli pak celé Česko, uvedli meteorologové....
ŘIDIČ/KA (VHODNÉ I PRO SENIORY) (A12607)
AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat:
120 - 120 Kč
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x