Norský fanatik a filosof Nietzsche
Otázka může vést ke stránkám Dostojevského Zločinu a trestu či Běsů. Anebo třeba k řádkům sepsaným německým filosofem Friedrichem Nietzschem (1840-1900). Užitečný exkurs! Jistě teď budeme svědky pokusů politicky a ideologicky využít lidskou tragédii v Norsku. A nevyloučil bych ani novou vlnu mravoučných výlevů na adresu „neoreakcionářů“. Jak se nezřídka soudí, jejich názory ohledně střetu civilizací, o národní identitě v podmínkách globalizace či kritika islámu a varování před islamizací přece zametají cestu extrémům. Odtud je pak už jen krůček k tomu ukázat na nositele takového uvažování prstem jako na duchovní spolupachatele krveprolití.
Nietzsche by se na první pohled dal docela dobře zařadit k obdobným „zloduchům“, kteří poskytují argumenty zkáze. Leč jeho názory byly a jsou více karikovány a překrucovány než skutečně promýšleny. Redukují se na několik bonmotů a pár pojmů, které dodnes slouží jako strašáci. „Nadčlověk“, „vůle k moci“, „Věčný návrat“, „Antikrist“. Anebo se kritizuje jako myslitel nesoustavný, zmatený a spíše umělec než vědec.
V čem spočívá jeho vina? Pustil se do morálky své doby doslova s kladivem v ruce. Nachází v ní pokrytectví, idealismus, plané filosofování a krasořečnění o dobré vůli. Je to plášť zakrývající vášně, touhy a vůli ovládat, což jsou praví hybatelé lidských činů a skutků. A každé přejímání obecně platných rozumových soudů je vlastně zradou na vnitřních pocitech a náklonostech. Nietzsche strhává masku racionální rozvážnosti a vynáší na světlo za ní skryté zápasy a boje o uznání, o vliv a moc.
V řečech filosofů vidí fráze, pranýřuje abstrakce jako jsou univerzalita, substance, bytí, vše, co nás mate a co se vydává za obecně závazné přesvědčení. Totiž, že realita existuje vně nás samotných, sama v sobě, aniž by nám bylo dovoleno si přiznat, že realitu ve skutečnosti vnímáme podle niterných pocitů a vůle, kterými je obdařen v různé míře a podobě každý z nás. Řečeno ve zkratce, Nietzsche se uchyluje k radikálnímu odmítnutí veškeré filosofie, která vychází z platónské tradice.
A protože je sám filosofem, inovuje a hledá. Odlišný způsob psaní, myšlení a argumentace, než jaký poskytoval klasický styl filosofování. Používá aforismy, poezii, prorokuje, fabuluje, je „futurologem“, aniž by se vyhýbal humorné nadsázce, a přepisuje dosavadní dějiny morálky a morálních hodnot. Nikoliv podle vnějškového zdání, nýbrž zevnitř.
„Filosofové jsou maskovaní páteři“, píše Nietzsche. A teologie zdětinštěla filosofii. Kněz stejně jako filosof potřebují hřích a společně trvají na tom, že bolest je věčná, nepomíjitelná. V této souvislosti nabízí sám udivující kritiku. Od okamžiku, kdy si dovolíme prohlásit, že v utrpení je přítomen nářek, odmítnutí a stížnost anebo že radostí lze porazit bolest, staví se proti nám veškeré „kněžourství“. V tomto ohledu je Nietzsche velice moderní. Odmítá náboženskou iracionalitu i samolibou filosofickou racionalitu jako prostředníky lidské spásy. Cesta k takovému cíli spočívá na něčem zcela jiném.
V knize Tak pravil Zarathuštra se objevuje pojem „nadčlověk“, za který byl filosof tolik pranýřován. Leč jeho „nadčlověk“ je něco jiného, než se následně vžilo. Nepředznamenává nadřazenou rasu, nýbrž budoucího filosofa. Ten ze sebe shodí přítěž křesťanství a bude schopen po „smrti Boha“ vytvořit a formulovat nové hodnoty. Víc než „nadčlověka“ vzývá radost a veselost. V tom je zásadní přínos.
Naše bolesti dokážeme překonat, přijmeme-li tragiku, která je v životě každého z nás tak či onak přítomna. Amor fati. Miluj svůj vlastní osud! Jiný nemáš a mít nemůžeš! Proto nefňukej! Toto zvolání je jasným krédem. Nedůvěřuj žádné morálce, která brání žít a která tě nutí utíkat do iluze, ať náboženské, filozofické, ideologické, politické či racionální. Vysměj se morálce, která předstírá opravdovost, leč není víc než účelová a falešná. Nikoliv s cílem následně se pomstít jejím nositelům a potrestat je, nýbrž s cílem otevřít filosofii směrem k životu, v němž radost přemáhá smutek.
Jako nalezli nacisté u Nietzscheho to, co se jim hodilo do jejich zvrácené ideologie, pracuje norský fanatik s pojmy upravenými pro potřeby své vlastní racionalizované iracionality. Ve svém Manifestu si vytvořil ideologii, která nepostrádá logiku. Leč je to logika Mein Kampfu, logika označování „obětních beránků“, logika obrany útokem, logika spiknutí proti spiknutí, logika „probuzení“ národa hrůzou. Nic nového, nic jiného, než s čím operovali ruští anarchisté 19. století, palestinští fidáíjové a latinskoameričtí guerilleros před půl stoletím a co zrecykloval novodobý džihádismus. Jak pozoruhodné sblížení ideově nesmiřitelných protiv nad hromadou mrtvol!
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
KLDR hodnotila přesnost střel odpalem do moře. Kim posílí jaderný program
Severní Korea provedla zkoušku odpalu taktické balistické střely do Japonského moře. Severokorejský...
Epidemioložka SZÚ varuje, že legionella může být ve vířivkách i osvěžovačích
Vysíláme Je černý kašel na ústupu nebo stále ještě představuje hrozbu? A kde se můžeme nakazit záškrtem nebo...
Velká záhada rozluštěna. Bloky na stavbu pyramid přinesl do pouště Nil
Premium Vědci možná vyřešili záhadu táhnoucí se celá tisíciletí: jak staří Egypťané dotáhli obrovské...
Klimatičtí aktivisté ochromili letiště v Mnichově, vybrali si rušné svátky
Letiště v Mnichově dnes ráno dočasně přerušilo provoz v důsledku protestu klimatických aktivistů z...
Obchodní prostor k pronájmu
Lipová, Most
10 000 Kč/měsíc
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x