Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poučení z první světové války

Letos se bude v Evropě opakovaně připomínat stoleté výročí vypuknutí první světové války. Rozpoutala éru barbarství a lidské tuposti, v níž byla zničena velká část všeho pozitivního, s čím evropská civilizace vstoupila do 20. století.

Nezodpovědnost a vnitřní nedisciplinovanost evropských elit přivodily pohromu, jež dopadala na evropské národy s různou intenzitou po následující desetiletí. Nepoučenost, neznalost a utkvělé názory představitelů národů a společenských špiček dláždily cestu ke katastrofám. Patřily sem i odvěké představy o nádheře a hodnotě monarchií a o slávě válek a jejich kontrolovatelné užitečnosti.

První světová války zničila svobodný obchod a zlatý standart, což byly dva základní sloupy hospodářství 19. století. Při následných pokusech o obnovu těchto ekonomických pilířů se jen dále množily omyly ze strany elit jak evropských, tak amerických. Velký hospodářský kolaps na konci 20. let silně vyrazně přispěl k vzniku politické situace, z níž povstala druhá světová válka. Po ní následovala válka studená, která proti sobě postavila západní demokracie a jednu diktaturu vzešlou z první světové války.

V historii obecně platívalo, že mezi elitami a národem (lidem, společností) existuje jistá dohoda. Elity požívají privilegia a výhody, plynoucí z politické moci a majetku. Ostatnímu národu je na oplátku zaručena bezpečnost a v moderní době určitá míra prosperity a blahobytu. Pokud elity selhávají, vydávají se v nebezpečí, že budou nahrazeny. Takový proces výměny elit ekonomických, administrativních a intelektuálních je vždy náročný a choulostivý. V podmínkách demokracie se tak děje zpravidla rychle a spořádaně. V diktaturách jde o proces zdlouhavý a téměř vždy krvavý.

Uvedená pravidla nejsou jen něčím z učebnic o jevech minulosti. Platí i dnes. Stačí připomenout třeba současné poměry na Blízkém a Středním východě, napětí na indicko-pákistánských hranicích, vztahy Číny a jejích sousedů. Tady všude může zkušenost z první světové války něco znamenat. Riziko katastrof plynoucích ze špatných odhadů v těchto případech stále hrozí, i když pozice militaristických a imperialistických ideologií je dnes slabší než před sto lety.

Silné státy dávají přednost raději míru než válce. Mír je jistější cesta k prosperitě, než jakou nabízejí domnělé výhody válčení. Selhávání elit, na které doplatily evropské národy v souvislosti s první světovou válkou, však dějiny nepohřibily. Patří i do naší současnosti.

V prvé řadě se jedná o nepochopení důsledků bezhlavého nebo ležérního přístupu k finančnímu liberalismu ze strany ekonomických, politických a intelektuálních elit. Panovalo přesvědčení, že finanční trhy jsou schopny samoregulace. Do jisté míry tomu tak bylo, leč samotné elity připustily a dokonce povzbuzovaly rozmach úvěrů bez starosti o jakoukoliv zpětnou vazba. Ostatně, politickým elitám šel takový vývoj na ruku, neboť v podmínkách rozmachu spotřeby se společenský smír domlouvá snáze, ne-li dokonce automaticky a samospádem.

Vsadilo se na zadlužování, což bankám velice líbilo. Vidina plynulého přísunu pohádkové many byla čarovná. Není divu, že se banky nebránily a naopak toho patřičně a nezřídka bezhlavě využívaly. Neschopnost nebo neochota domyslet, že jednostranné zadlužování a akcent na spotřebu nemohou fungovat navěky a jednoho dne se zadrhnou v podobě krize celého systému, padá na hlavu elit, které rozhodovaly. Zdálo se, že jde-li vše konečně tak hladce, nejsou obavy z možného hospodářského propadu, růstu nezaměstnanosti a chronického zadlužení více než archaismus nebo škarohlídství.  

Leč náhle jdou všemocné banky na kolena. A bankovní elity se obracejí ke státům s ponižujícím prosíkem. Ukázalo se, že bohatství bank jsou jen nafouklé cifry a nesplatitelné úvěry. Musely volat o pomoc. Politické elity propadly a ztratily tvář, protože ustoupily bankám. Intelektuální elity, rozuměj ekonomové, se zesměšnily. Nedokázaly předvídat, co nastane, a neshodli se na tom, co třeba v případě krize dělat. Aby se předešlo ještě horšímu, byla nutná záchrana. Pravidlo moderního kapitalismu potvrdilo svou platnost: Zisky se privatizují, ztráty se socializují. Názor veřejnosti, že účet za záchranu bank zaplatí především slabí poplatníci, zatímco co viníci zůstanou ušetřeni, je nesporně pádný.

Během posledních desetiletí se vytvořila globalizovaná bankovní a ekonomická elita. Pohybuje se v jakémsi skleníkovém prostředí, téměř bez kontaktu s realitou zemí, odkud vzešla. Občanskou soudržnost, kterou potřebuje každá demokracie, se takovým přesunem rozhodovací pravomoci někam mimo oslabuje. Nezbytná míra důvěry mezi občany a vládnoucími elitami prudce klesá. Korunu tomu může nasadit skrblická redistribuce zisků z hospodářského růstu. 

Dnes směřujeme stále výrazněji směrem k plutokracii, vládě peněz, bohatých a majetků. Jistému stupeni plutokracie se nevyhnou ani zavedené demokracie, neboť jejich základnou jsou tržní ekonomiky. Záleží ovšem na míře moci, jaká se vládě peněz ponechá. Má-li většina občanů názor, že hospodářská elita je příliš bohatě odměňována za v celku průměrné výkony a že se věnuje hlavně svým vlastním zájmům a veřejné blaho opomíjí, stmelující pouta společnosti slábnou a trhají se. Možná, že panika je předčasná, možná, že obavy jsou včasné.

A pak tu jsou starosti hospodářské spojené s finanční krizí. Moc se koncentruje u vlád věřitelských zemí, především Německa, a tří mezinárodních institucí, jejichž administrativy nejsou voleny. Evropská komise, Evropská centrální banka a Mezinárodní měnový fond. Těžko posoudit laickým okem, zda nyní postupují optimálně, když nedokázaly odhadnout a předejít bankovní krizi. Občané zemí, kterých se krize dotýká nejvíce, se těžko přesvědčují, že těmto institucím lze věřit. K nespokojenosti přispívá i to, že jde o administrativy nevolené. A politici, kteří odpovídají za chod vlastních demokracií, nemají na rozhodování těchto institucí velký vliv. Roztržka mezi mocí výkonnou a rozhodovací poškozuje samu podstatu demokracie.

Situace zatím nedospěla k extrémům, které spustily první světovou válku. Leč kupící se neúspěchy jsou dostatečně silné, aby už nyní ničily vážnost vládnoucích elit a živily  populistickou propagandu a xenofobní nevraživost. Je na elitách, aby předvedly, že se poučily a že chápou svou odpovědnost. Nestačí jen mluvit. Jinak se znovu chopí vlády nad rozumem vášně a důsledky vzednuté zuřivosti dopadnou na každého z nás bez rozdílu. Od nezodpovědnosti, ztráty rozumu je k barbarství jen krůček. Letos sto let stará světová válka nepřestává varovat.            

Autor: Zdeněk Müller | pátek 7.2.2014 14:20 | karma článku: 36,48 | přečteno: 3836x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1464x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 816x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6566x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7966x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Muslimové v zajetí protimluvů

Od „arabského jara“ roku 2011 vysílá muslimský svět zbytku planety řadu protichůdných signálů. Jdou od velmi současných projevů modernismu k výrazným archaismům, které přežívají v náboženství nebo se ho znovu zmocňují.

7.8.2014 v 10:53 | Karma: 27,12 | Přečteno: 1214x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Teorie slučování neslučitelného

Kriminální a hrůzné činy páchané teroristy, odvolávající se na islám, si žádají od muslimů více než jen vysvětlovat a distancovat se. Spolu s představiteli a representanty islámu, imámy a rektory mešit by muslimové měli ve své většině odpovědět důraznějí. Měli by ukázat více a pokročit dále od pouhých stížností na „slučování neslučitelného“.

29.7.2014 v 14:01 | Karma: 15,56 | Přečteno: 727x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Nebát se a nekrást

Svoboda, která připouští zneužívat lidskou slabost a hloupost, není svobodou. Je to jen obyčejné chytráctví. Chytrák je jako žebrák. Spoléhá na druhé. Je otrokem předstírání. Svobodný člověk se nebojí spoléhat na sebe a nekrade.

21.7.2014 v 11:30 | Karma: 19,86 | Přečteno: 841x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Nová irácká válka

Obrázky obletěly svět, aniž by jejich podstatný detail vzbudil valnou pozornost. Fotografie vozidel irácké armády, které ukořistili černooděnci Islámského státu Iráku a Levanty (ISIL). Po vítězství v severoiráckých provinciích Ninive a Saladín s nimi míří do svých základen v Sýrii. Kolem silnice jsou už sotva patrny bariéry z písku na irácko-syrské hranici. Před několik hodinami je odstranily buldozéry pod heslem: „Pryč s hanebnou hranicí“.

25.6.2014 v 10:15 | Karma: 18,80 | Přečteno: 747x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Džihád a antisemitismus

Nepředstavitelné se stalo skutkem. Po všech hrůzách a tragédiích, které Evropa zažila během neklidného 20. století. Dnes na počátku druhého desetiletí 21. století se vracejí stíny minulosti. Znovu umírají na Starém kontinentě muži, ženy a děti jen proto, že tak či onak patří k židovstvu, bezhledu na to, zda se pokládají za židy nebo Židy.

12.6.2014 v 16:20 | Karma: 24,84 | Přečteno: 1042x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Vítězství v prohře aneb chvála fyzické meditace

Prohrát a přitom zvítězit? Je to dnes vůbec možné, když vítězení a prohrávání jsou dnes tak popletené. Natolik je prostoupila, pozměnila a smyslu zbavila kultura soutěživosti prosakující do všech sfér současného života. Možná, že na jejich pojmenování budou záhy stačit dětské dohady a fantazírování z dvorku mateřské školky. Dokáže moderní svět jednou promluvit o životě, aniž by v něm spatřoval fotbalový zápas? Než se tak stane, pokusme se najít ve vítězení a prohrávání nějaký jiný přínos než tomu zpravidla bývá.

4.6.2014 v 13:45 | Karma: 11,72 | Přečteno: 261x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Oslava bezvážnosti

Kunderův čtvrtý román psaný francouzsky se objevil na knižním trhu Francie počátkem letošního dubna. Kniha s názvem „Oslava bezvážnosti“, opatřena autorovou kresbou na prodejním obalu, se dostává ke čtenářům v původním znění po své loňské premiéře v italštině.

14.5.2014 v 13:54 | Karma: 12,58 | Přečteno: 344x | Diskuse| Společnost

Zdeněk Müller

Když se praotec Noe bál

Otcové a dědové se kdysi na adresu biblické „potopy světa“ bavili písní Osvobozeného divadla. Praotec Noe se bál, že se mu na jeho záchranné arše „zkřížej rasy“, ale nakonec to dobře dopadlo. Zkrátka se věřilo, že to tak nezůstane, že potopa přestane a že se zas budeme smát.

20.4.2014 v 11:30 | Karma: 15,80 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Být dědečkem

Ať má dítě nad sebou jakýkoliv strop, vždy se v jeho zorničkách odráží nebe. Já vím, zní to jako fráze, ale dědečkům se to odpouští.

25.3.2014 v 14:38 | Karma: 21,24 | Přečteno: 982x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Jaká je dnešní arabská mládež

Nedávno jsem byl postaven před podobnou otázku. A vzešlo z toho pár poznámek a postřehů, které zde shrnuji.

4.3.2014 v 14:30 | Karma: 36,39 | Přečteno: 8175x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Poučení z „arabského jara“

Před třemi roky zahájilo Túnisko vlnu protestů v arabském světě. Následovaly ho zprvu Egypt, poté Libye, Jemen, Bahrajn a nakonec Sýrie. Zařadily se do proudu hnutí „arabského jara“. Toto pojmenování se ustálilo jako výraz touhy po důstojném životě a svobodě. Probudila se v arabských národech po dlouhá desetiletí vystavených libovůli a brutalitě autoritativních a zkorupovaných vůdců a jejich režimů.

16.1.2014 v 14:35 | Karma: 36,83 | Přečteno: 5793x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Když čert uvízne v detailu

Výbuch v areálu pražského zastupitelství Palestinské samosprávy byl velmi pravděpodobně dílem nešťastné náhody. Leč v samotném případu se odrazily jisté rysy arabsko-muslimské reality.

7.1.2014 v 14:05 | Karma: 20,84 | Přečteno: 914x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Úvaha vánoční

Za pár dnů odzvoní štědrovečení noc konec předvánočnímu očekávání a spustí veselé hodování. Nevím, zda v té noci každý uslyší, jak „hlas zvonů táhne nad závějí“ a jak „všechny struny v srdci znějí, neb mladost se jich dotýká“, řečeno s Jaroslavem Vrchlickým. Leč jedno vím zcela určitě. Vnímání Vánoce se mění, jako se měníme my a zvyklosti společenství, v nichž žijeme.

19.12.2013 v 14:55 | Karma: 14,14 | Přečteno: 610x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Radosti a strasti lidskoprávní civilizace

Touha mít demokracii už nalezla živnou půdu i mezi muslimy, jak prokázala vlna „arabského jara“. Vzdor tomu nepřestává být islám ze všech kultur mimo okruh západního světa nejdůraznějším odpůrcem západní demokracie a s ní spojené koncepce lidských práv. Neřekl bych, že chce Západ zničit. Má jen jinou představu o lidském údělu. Povinnosti člověka vůči Bohu a víře staví nad individuální lidská práva. Z tohoto úhlu kritizuje západní humanismus a atakuje slabiny lidskoprávního modernismu.

3.12.2013 v 14:15 | Karma: 20,55 | Přečteno: 729x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Noviny dělají novináři

Celosvětová komunikační síť, zkratkou web, nenahrazuje papír. Jen se k němu přidává, jako se televize svého času přidala k rádiu a telefón k telegrafu.

12.11.2013 v 14:15 | Karma: 11,87 | Přečteno: 485x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik