Evropa a islám
„Západní Evropa se stala multietnickou společností zcela bezmyšlenkovitě“, píše americký novinář Caldwell v knize Reflexe o revoluci v Evropě: Přistěhovalectví, islám a Západ. Má pravdu. Evropané začali na starý kontinent dovážet lidi, neboť chyběla pracovní síla. Leč imigrace nepřestala, i když možnost dostat práci se zmenšila. Počet v Německu usazených cizinců se od roku 1971 zvýšil z 3 milionů na více jak 7 milionů v roce 2000. Přitom podíl těch z nich, kteří pracují, obdobným způsobem neroste. Přistěhovalci dnes tvoří v průměru 10% populace většiny západoevropských států a více jak 30% v některých velkoměstech Evropy.
Ještě většího omylu než v odhadu kvantity se politici dopustili v otázce kultury. Byli přesvědčeni, že si přistěhovalci rychle osvojí mravy a zvyklosti hostitelských společností. Leč překvapivě vysoké množství imigrantů se ukázalo být „nerozpustitelné“. Vysvětlení může dát jediné slovo – islám. V polovině 20. století nebyli v západní Evropě prakticky žádní muslimové. Dnes jich tam žije na 15 milionů, ne-li více, a tvoří téměř polovinu nově příchozích do Evropy za poslední půlstoletí.
Většina západoevropských zemí se přizpůsobila náladám a představám nově příchozích. Není tak dlouho, co jsem uváděl případ, kdy francouzský soud dovolil muslimovi zrušit manželství na základě toho, že nevěsta nebyla pannou (viz: http://muller.blog.idnes.cz/c/38539/Sex-lzi-a-islam.html). Britský penzijní úřad praktikuje politiku uznávání „dalších manželek“ a dokonce jim i něco vyplácí. Jiný je názor evropské veřejnosti. Reaguje na podobnou „ohleduplnost“ a poklonkování před přistěhovalci a jejich „kulturou“ se stále větším podrážděním. Jen 19% Evropanů dnes vidí v imigraci dobrou věc pro svoji zemi, zatímco 57% si myslí, že v jejich zemi je příliš mnoho cizinců. Taková čísla nutí politiky revidovat dosavadní postoje a zvažovat razantnější řešení.
Řada zemí zpřísňuje přistěhovalecké podmínky, přechází na systém imigrace jen pro určité profese a zavádí testy občanské a jazykové způsobilosti. Francouzi zakázali nosit do veřejných škol islámské závoje. V Británii označili Blair a Straw závoj muslimek za symbol segregace. Někdejší vstřícnost vytlačuje heslo „Měj rád nebo odejdi!“. Ve Franci s ním kdysi přišla extrémní pravice. Nyní ho bere za své většina autochtonů proti nově příchozím.
Je to pozdě a je to málo. Evropa rychle stárne a každý čtvrtý člověk v západní Evropě už dosáhl věku šedesátníka. Přistěhovalci jsou naopak většinou mladí a přivádějí na svět hodně dětí. Muslimové jsou navíc v porovnání s Evropany podstatně sebevědomější. Když se nejistá, měkká a relativismem nahlodaná kultura střetává s kulturou ukotvenou, sebejistou a čerpající sílu ze společně sdílených názorů, je pravidlem, že se ta první přizpůsobuje té druhé.
Budu rád, když mi někdo z mých čtenářů začne v tuto chvíli oponovat. Třeba takto: Evropané nejsou tak bezbranní, jak tvrdíte. Vždyť přece už dali najevo, že v některých otázkách, zejména spojených se ženskými právy, ustupovat nehodlají. A islám, ten je možná sebevědomý, ale dává opravdu svým vyznavačům tolik sebejistoty, aby dokázal Evropanům dávat lekce? Kdyby si muslimové vskutku tolik věřili, proč by na takové prkotiny jako jsou jednou nějaký román a podruhé nějaké karikatury reagovali tak podrážděně až hystericky? Není toto chování naopak známkou jejich hluboké kulturní nejistoty?
A budu ještě raději, když mi vytknete, že zapomínám na ty muslimy, co se úspěšně integrovali. Není ten francouzský Arab nebo Francouz arabského původu, o kterém mluvíte, pane autore, na začátku právě takovým argumentem proti vašim tvrzením? Nebál se vstoupit do politické strany a angažuje se občansky, nikoliv islámsky. Opakovaně se na svém blogu vracíte k postavení žen v islámu a připomínáte, jak mnoho muslimských mužů žárlivě střeží ženskou část muslimské populace. Těžce snášejí úspěchy žen při studiích a žárlí na jejich snadnější cestu k integraci do moderní společnosti, neboť v tom spatřují útok na mužskou prioritu. Přitom si ale nekladete otázku, proč tak mnoho dívek z muslimského prostředí se v Evropě chytá a dokáže se přizpůsobit.
Bravo! A ještě více diskuse. Pesimismus ohledně islámské imigrace v Evropě je namístě. Jen ať provokuje! Nikoliv proto, aby se posilovala Powellova apokalyptická vize Evropy a stala se jejím strašákem. Nýbrž proto, aby se liberální myšlení zvedlo ze své letargie, vyjasnilo si postoj a argumenty a přešlo do politické akce. Snad se to rozumným liberálům podaří ještě včas než nenávist k islámu strhne Evropany bez rozdílu do krvavého zarovnávání nesplacených účtů.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová
Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...
Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení
Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...
Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat
Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...
V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem
Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x