Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O té integraci, co nefunguje

V Evropě se setkáváme se dvěma modely integrace přistěhovalců. Oba jsou plodem historického vývoje. Francouzský republikánský model a britský model komunitní. První se snaží cizí identity semlet a změnit přistěhovalce ve Francouze. Druhý sází na uchování cizích identity v mozaice komunit.  

Dříve oba postupy fungovaly docela dobře. Francouzský model, silně ideologický, se projevil jako pozoruhodný nástroj integrace. Rozmělňoval generace Poláků, Italů, Španělů, Portugalců a Židů, aby z nich udělal francouzské občany, hrdé na to, že jsou potomky Galů s blonďatými vlasy a kníry.

Britský model, založený pragmaticky, fungoval jako přirozené síto. Následkem toho, se Velká Británie nikdy nestala zemí masového přistěhovalectví. Teprve nedávno dostal tento model ideologický rozměr. Multikulturalismus. Platí to i pro další země Evropy, jako jsou Nizozemsko, Belgie a Německo. Přijali více méně shodný britský model integrace a stejnou ideologii.

Dnes je zřejmé, že jak model britský, tak francouzský přestaly fungovat. Oba sice haprují už dvě desetiletí, ale přiznání této reality se zametalo pod koberec, nebo lépe, za pevné ideologické zdi. Teprve tragédie z posledních let – zavraždění filmaře Theo Van Gogha v Amsterodamu, atentáty v Londýně, bouře na předměstích francouzských měst – strhly zdi mlčení. Selhání integračních postupů se ukázalo v plné nahotě.

Oba postupy, každý sice po svém, vedou shodně k témuž výsledku. Vytvářejí ghetta. Proč? Když to zjednoduším, žádný z modelů nevzal v úvahu celou složitost života. A pak to podstatné. Model britský se zmýlil ve svém principu, francouzský ve své praxi.

Multikulturalismus je léčkou. Uzavírá lidi do jejich vlastních jazyků, jejich vlastní kultury a jejich vlastní paměti. Nemůže proto vytvořit skutečnou společnost, tedy množinu lidí se společným jazykem, dovolujícím se dohovořit, s minimem společné kultury a sdílené historické paměti. Angličané se probudili po atentátech v Londýně 7. července 2005. Najednou zjistili, že třetí generace britských muslimů, narozená a vychovaná ve Velké Británii, nehovoří anglicky. A ti, kdysi tak tolerantní Holanďané, jenž si už udělali idol z jednoho populisty jménem Pieta Fortuyn, jsou na nejlepší cestě stát se po vraždě Theo Van Gogha nelítostnou společností. Možná dokonce nejvíce xenofobní  v Evropě.

Ideologie multikulturalismu vychází ze šlechetného úmyslu ponechat přistěhovalcům volnost. Ale pak hřeší svou naivitou. Pokud jde o přistěhovalce, nechápe, že kultury se přenášejí špatně. Imigrant se vždy zbavuje části své identity, aby přijal tu, kterou mu nabízí nová vlast. V lepším případě se zbytek staré identity smíchá s tou, kterou imigrant nachází v novém domově. Pak z toho vznikne něco nového. V horším případě ztuhne stará identita do nevraživého folkloru. Z něho pak povstávají návaly hořkosti a agresivity.

Na straně hostitelské společnosti nechce multikulturalismus brát na vědomí, že společnost jako lidské tělo nedokáže přijmout jakoukoliv transplantaci bez reakce a kdykoliv. Věda dosud nenašla způsob, jak změřit „práh tolerance“. Ale bez ohledu na ideology něco takového existuje, ať chceme nebo nechceme. Krátce řečeno, ať už je multikulturalismus výrazem upřímnosti nebo zvrácenosti, v každém případě vede do ghetta.

Když tedy nikoliv britská multikulturní integrace, tak snad ať žije integrace francouzská!? Tak jednoduché a přímočaré to bohužel není. Říká se, že ve Francii žije pět až šest milionů muslimů, možná víc. Nikdo to přesně neví. Zákon brání zjišťovat u občanů jejich původ, rasu nebo náboženství. Přesto je nesporné, že Francie dává útočiště daleko největší muslimské komunitě v celé Evropě. Většinou jde o lidi původem z arabsko-berberské severní Afriky, především Alžírska, nezřídka francouzské občany druhou a třetí generací. Leč právě tito jsou kupodivu méně integrovaní než byli jejich otcové a dědové. Proč?

 Vysvětlení se dá hledat na straně jak přistěhovalců, tak společnosti hostící a přijímající. Ekonomika, demografie a kultura. Tři jevy, jenž hrají zřejmě určující roli. Po třiceti letech hospodářského vzestupu a bohatnutí přichází do Francie na konci 80.let doba méně příznivá, vyvolávající u občanů obavy a negativní reakce vůči chudým cizincům. Přistěhovalci muslimského původu jsou daleko početnější než přistěhovalecké skupiny, jež je předcházely. A kulturně to nejsou Evropané. Jsou nositeli jiné civilizace, do níž vnesla francouzské prvky kolonizace. Nesnaží se za každou cenu rozpustit v kultuře francouzského a evropského prostředí.

Když to řeknu natvrdo, integrace Španělů, Italů či polských Židů byla něco jiného než je integrace Arabů z Maghribu. Tamti, co si horlivě přáli stát se Francouzi a každá jejich naturalizace byla přijímána s velkou slávou, si svůj úděl zvolili. Tito se mu podrobují.

Na spolknutí takové pilulky pasivní imigrace je třeba mít silné nervy a žaludek, věřit si a nepřipustit zpochybnění svých předností a hodnot. Francouzská politická kultura se však za poslední desetiletí vyvíjela přesně opačně. Zákony o decentralizaci nevzaly v úvahu velké změny v lidské mentalitě. Armáda a škola jako rámce francouzské integrace se zhroutily. Francouzi přestali věřit, že jejich model je výborný a efektivní. Komplex bývalého kolonizátora udělat zbytek.

Bohužel nezřídka tento komplex kultivuje levice. Je sice menšinová, leč v otázkách morálky dominující. Projevilo se to na podzim 2000, kdy v souvislosti s druhou intifádou na arabských územích Palestiny dochází k první velké vlně antisemitských výpadů vedených z francouzských předměstí obývaných muslimy. Socialistická vláda propadla apatii a iniciativu přenechala jiným. Neúspěch integračních modelů a rozmach revolučního fundamentalismu spolu souvisejí. Tam, kde neudělali práci demokraté, tam je s velkou vervou zastoupili horliví islamisté. O tom zase příště.

   

 

 

  

  

Autor: Zdeněk Müller | středa 14.1.2009 14:45 | karma článku: 38,78 | přečteno: 6328x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7973x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Za výbuchy ve Vrběticích stojí Rusko. NCOZ kvůli nespolupráci kauzu odložila

29. dubna 2024  11:12,  aktualizováno  12:31

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) odložili případ výbuchů skladů...

Ministr Rakušan vystoupí na tiskové konferenci. Promluví o aktuální situaci

29. dubna 2024  12:20

Přímý přenos Ministr vnitra Vít Rakušan promluví na pondělní tiskové konferenci o aktuálních tématech. Vyjádřit...

Většina práv jako u manželů a přiosvojení dětí. Pavel podepsal zákon o svazcích LGBT+

29. dubna 2024  12:07

Stejnopohlavní páry budou moci od příštího roku uzavírat partnerství s většinou práv, jaká mají v...

Do zahradního jezírka u Berouna spadlo batole, vrtulník ho převezl do Prahy

29. dubna 2024

V Hlásné Třebani na Berounsku spadlo v neděli rok a půl staré dítě do jezírka u rodinného domu. Na...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik