Islám jako obhajoba zločinu
Jak známo, lidstvo riskuje katastrofy nikoliv především proto, že vytypované budoucí oběti nenaslouchají prorokům zkázy z vlastních řad. Daleko víc je ke katastrofám přibližuje nezájem uvěřit hrozbám svým příštích katů. Kolik lidé před srpnem 1940 četlo Mein Kampf? A kolik z těch, kteří si ho přečetli, byli ochotni brát tento pamflet vážně? Kolik lidí dnes čte bohatou literaturu islámských fanatiků? Kolik lidí dnes věří malému Hitlerovi z Teheránu, když slibuje „vymazat Izrael z mapy“? Jinak řečeno, nevěří se tomu, že by se Izrael nechal strhnout a že by zatáhl Blízký východ a svět do jaderné zkázy.
Dlouhá zkušenost s těmito agitátory mě naučila věřit jim doslova. Prolistoval jsem stohy nenávistných pojednání v knihovně fakulty islámského práva Ammánské university před dvaceti lety. Dnes je jich tolik, že je ani prolistovat nestačím. Dalo by se nad tím mávnout rukou, pokud by mě ta dlouhá léta nepřesvědčila, že islám dosud neopustil vývojovou fázi „doslovnosti“, tedy „co je psáno, to je dáno“. Prvním krokem k moudrosti je uvědomění si staré pravdy: Odstup je výsadou lidí rozumu. Fanatici jsou lidé upřímní. Bohužel.
Vím, že pochopit je těžké. Ovládá nás rozum a náboženské války nám připadají směšné. Natolik se příčí naší zkušenost a našemu způsobu bytí ve světě, že těžko chápeme, jak se někdo může oddat náboženské nenávisti. Nechce se nám věřit, že mohou ještě existovat lidé toužící po náboženské válce a přesvědčení, že se v ní dá vyhrát.
Jak na to reagujeme? Dvěma způsoby. V případě prvního odmítáme udělit nálepku dobrý věřící těm, jenž se nám nelíbí. Následně se islám Ibn Ládina označuje jako „zbloudilý“. Jenže zbloudilý ve vztahu k čemu? Ve vztahu k naší představě, jakou si o islámu děláme nebo jakou bychom o něm uvítali. Ale je nesmyslné poučovat Ibn Ládina o „opravdovém“ islámu. Má korán a věroučné texty velmi pravděpodobně v malíčku. Žádný pravý, ryzí, islám neexistuje. Způsob, jakým emír al-Káidy chápe islám, je také „opravdový“. Jen s malým dovětkem. Jeho výklad islámu je obhajobou zločinu.
Ve druhém případě zavíráme oči před evidentním. Jaképak náboženství, o to přece vůbec nejde! My, lidé ze Západu, to přece musíme vědět, když jsme náboženství opustili a vůbec nám nechybí. A tak hledáme „rozumné“ důvody náboženských válek. Ekonomické, politické, územní. Kdyby se tak jen vyřešil ten protivný problém Blízkého východu, považte, to by bylo jinak. Nebylo. Samozřejmě. I kdyby se zítra ustavil palestinský stát na všech okupovaných územích Palestiny, nic se nezmění. Stejně tak kdyby zmizel izraelský stát a uprchlíci se masově vrátili do Hajfy, Lúdu a Jaffy. Nic by se nezměnilo na válce džihádistů „proti židům a křižákům“. Příčinou každé náboženské války není ani území, ani majetek, ani politická moc. Důvodem je náboženství.
Rozumějte mně dobře. Nechci tvrdit, že vyřešení problému Blízkého východu, Kašmíru, Čečny, Afghánistánu či Iráku neposlouží k ničemu. Tyto problémy se musejí vyřešit, protože je to třeba. Politicky i morálně. Netvrdím také, že neexistuje žádná vazba mezi těmito lokálními konflikty a islamistickým vřením. Je nesporné, že zmíněné sterilní abscesy, ten blízkovýchodní především, velice usnadňují rekrutování učedníků terorismu a sebevražedných atentátů. Jsou to však jen katalyzátory, nikoliv příčina.
Rozpad osmanského chalífátu ve 20. letech 20. století vedl ke vzniku vakua, do něhož se vklínily první hlásné trouby islamismu z egyptského Muslimské bratrstvo. Více jak dvě desítky let, prosím pozor, před vznikem Státu Izrael. Sledujeme promluvy Ibn Ládina a nyní především jeho pobočníka Ajmána az-Zawáhirího. Osud Palestinců je jim pouhou zástěrkou, pouhým nástrojem. Oč více o nich mluví, o to více na ně kašlou. Slyšeli jste snad, že by přáli Palestincům vlastní stát? Podobně je jim lhostejný osud každého jiného národního státu na půdě islámu. Naopak. Nákazu západní státností a demokracií je třeba u muslimů vyhubit.
Co dělat? Uvažujme pod úhlem planety, jak se dnes říká, globálně, a pak v evropském kontextu. Obojí je navzájem propojené. V planetárním celku jde o to prosadit správnou kombinaci síly a hospodářského rozvoje. V evropském kontextu se cesta jmenuje integrace. O té však podrobněji příště.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
VIDEO: Strážníci v ulicích naháněli bagr, opilý řidič si jel pro cigarety
Městská policie z Krupky na Teplicku zveřejnila video z netradičního zásahu svých strážníků. Ti...
Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA
Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...
Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat
Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...
Policie navrhla obžalovat za podvod dva rusínské aktivisty s vazbami na Zemana
Policie navrhla obžalovat dva proputinovské rusínské aktivisty Mychajla Ťaska a Vasyla Džuhana z...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x