Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

Zevšeobecňovat jednotlivé případy nebo menšinové tendence není zdravé. Nelze házet každého do stejného pytle. I když je  nitro člověka neviditelné, objektivně je třeba přiznat, že drtivá většina francouzských muslimů se neztotožňuje s náboženskou radikálností, ať se týká integrálního zahalování nebo ještě hůře terorismu či všech válek, tak zvaně „svatých“, které se vedou ve jménu islámu. Jiná věc je, že muslimové v Evropě mnohdy tápou a nevědí si rady, co si počít s vlastní islámskostí.  

Jean-Claude Bianco z francouzské Národní agentury pro sledování stavu laickosti (rozuměj – jak se dodržuje zásada Francouzské republiky nevnášet náboženství do veřejného života) řekl v rozhovoru pro deník Libération 15.6. 2014: „Když žena nosí po islámsku závoj či šátek, neznamená to, že je proti republice, proti laickosti, a že je radikálka“. Leč věc je v praxi poněkud složitější a vyžaduje proto komplexnější přístup. 

Sám dotyčný Bianco připomíná, že v prostředí islámu ve Francii se dnes pozoruje rozmach „komunitarismu“. Je to pokušení stahovat se do sebe a následně upřednostňovat zásady chování a jednání dílčí komunity před zvyklostmi občanské společnosti. Ruku v ruce s tím kráčí rozmach tradicionalismu, neotradicionalismu, což znamená navracení se v islámu k tomu nejhoršímu v náboženství. Patří sem kontrola žen muži a tradicí a v jistých čtvrtích případy útoků na ženy a dívky kvůli tomu, že se nezahalují. Obecně to znamená potlačování svobody svědomí a přesvědčení a snahu vymýtit právo každého jedince na individuální přístup k náboženským předpisům. Skrze takový zneklidňující obrat a návrat k tmářské podobě náboženství si lidé a společnost utvářejí představu o islámském náboženství vůbec.

Pokud bych dostal otázku, co si myslím o islamistickém terorismu, řekl bych, že je to strom, který skrývá les. Terorismus přehlušuje a svádí nevidět potíž projevující se daleko masověji. Tou je útěk islámu k minulosti, nikoliv k minulosti se vším všudy, nýbrž k minulosti dojmové a podle potřeby či chuti zfabulované, v níž o historickou pravdu a reálnou podobu minulosti vlastně vůbec nejde. Je to útěk ke zjednodušenému obrazu doby, kde ženy jsou nuceny podřizovat se normám chování a oblékání, kde jsou všichni věřící nuceni být přesvědčeni, že islám neznamená více než bezvýhradná odevzdanost jediné doktríně, která má podobu věčného a nezměnitelného pravidla.

Abdannour Bidar, francouzský filosof s muslimskými kořeny, publikoval před časem knihu s názvem „Islám bez odevzdanosti“. Dokazuje v ní, že islám může být něco jiného než slepým podřízením se, k němuž je zaháněn tupým tradicionalismem. „Islám jako náboženská víra směřuje ve své podstatě k osvobození duchovnosti člověka“. Bidarova kniha a její poselství zcela zapadly. Nikomu nestála za polemiku, ani za zmínku. Čas v médiích zaplňuje mluvení o terorismu a přednost mají extémistické a radikalní projevy v chování muslimů, což zužuje naše zorné pole. Ostatně, expertů na islamistický terorismus a radikální islám není dnes málo.

Kolik je však těch, kteří jsou schopni jasně pojmenovat podstatný problém muslimů v Evropě, problém většiny z nich, kteří neinklinují k radikalismu a násilnosti a teror s výkřiky Alláh akbar! nepokládají za pravdivý islám. Nemálo muslimů se nachází ve složité situaci, neboť jsou vystaveni tlaku tradicionalistického modelu, který se nyní tak výrazně a spektakulárně vrací. Jsou vůči němu bezbranní, protože kromě něho nenacházejí odlišný model k vyjádření své muslimské příslušnosti nebo se jim žádný jiný patřičně nenabízí.

Absence jiného modelu islámskosti, jdoucího ve shodě s dobou a nikoliv proti času, ovlivněná mimo jiné potlačováním nebo marginalizacím pokusů o obnovu a modenizaci islámu z jeho základů, zvyšuje riziko, že obrat k tradicionalistickému modelu bude v mase muslimů jen dále narůstat. Vezměme si pro ilustraci jednoduchý příklad. Muslimka, která chce vyjádřit svou islámskost, se vrací k závoji či islámskému šátku, což je nejzastaralejší výraz islámskosti, protože nenachází jiný způsob, jak projevit svou islámskou duchovnost.

Islámský závoj se dá chápat jako zkouška tolerance společnosti vůči odlišnému. V této podobě je to ovšem téma jen pro jednu stranu, totiž pro neislámskou část společnosti. Pokud muslimové interpelují takto ostentivně okolní společnost, neměli by ponechat stanou ani sebe. Je potřebné, ba nutné, aby se muslimové zamysleli kriticky a sebekriticky nad všemi vnějšími viditelnými znaky a projevy svého náboženství.

Jsou tyto vnější projevy opravdu nutné? Musejí se opravdu respektovat, aby věřící nabyli jistoty, že jsou opravdovými muslimy? Je náboženství něčím vnějškovým nebo něčím niterným? Není především intimním, soukromým vztahem k Bohu? A když se dává najevo zbožnost viditelným způsobem, je pravdivější? Je zbožnost silnější, když se vyjadřuje oděvem nebo dlouhými vousy? Nestačí morální kvalita věřícího, kterou doporučuje každé náboženství? Přímost, upřímnost, šlechetnost, laskavost, solidarita, bratrskost, naslouchání, ochota být nápomocný, milosrdenství, apod. Proč si muslimové nekladou přednostně otázky související s takovými kvalitami, které nepotřebují bezprostředně viditelné znaky? A pokud si takové otázky kladou, proč nám o tom říkají tak málo nebo skoro nic?

Kdyby snaha islámu být viditelný šla přes etiku jeho věřících, posilovala by hodnoty morální i společenské ku prospěchu všech. Společnost by muslimy snáze spojovat s představou dobrých lidi, pokud by jejich „viditelnost“ vycházet spíše z morální kvality jedinců než z přívalu závojů, neholených brad a kolektivního modlení v ulicích. Takové vnější projevy islámu jen provokují nepochopení a konflikty.

Kolikrát bude třeba opakovat, že morální a spirituální hodnota jednotlivce se nehodnotí jeho oděvem, nýbrž jeho činy. Kutna nedělá mnicha, závoj nedělá muslimku, neholená brada nedělá muslima. Leč aby to dotyční pochopili, potřebují skutečnou náboženskou kulturu, duchovní kulturu, která je i nás učí, že podstatné prochází a kultivuje se skrze nitro, v otevřeném srdci, v osvícení ducha.

V islámu lze nalézt příklad u velkých mudrců súfismu, islámských mystiků. Praktikují po celý život meditaci, vnitřní koncentraci na záhadu boží existence. Neztrácejí čas navek hlučným a komediálním manifestováním a předváděním své zbožnosti. Navenek konají skromně a nenápadně jen to, co je dobré a ostatním prospěšné. 

Ibn al-Arabí, proslulý mystik původem z Andalúsie a žijící na přelomu 12. a 13. století, píše: „Skrze své srdce odhaluješ toho, který je tajemstvím. A sám jsi závojem, který zakrývá tvé oči“. Co tím chce slavný mystik říci? To, co možná někteří četli v Prorokovi Chalíla Džibrána (Khalil Gibran) anebo u Antoine de Saint-Exupéryho: „ Jen srdce vidí, co oči nevidí“. Jinak řečeno, hledá-li věřící neviditelného, tedy Boha, viditelné mu nepomůže. Moudrost islámu učí meditací nebo modlitebním usebráním snímat závoj, položený na naše lidské oči. Středověký muslimský mystik formulovat dialektiku viditelného a neviditelného ve víře v Boha. Její smysl dnes převládající neotradicionalistický model islámu, žádající od věřícího plnou „odevzdanost viditelnému“, zcela ignoruje. Ku škodě islámu a v neprospěch muslimů v moderním světě.                    

Autor: Zdeněk Müller | úterý 16.9.2014 13:35 | karma článku: 36,21 | přečteno: 6579x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7973x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Muslimové v zajetí protimluvů

Od „arabského jara“ roku 2011 vysílá muslimský svět zbytku planety řadu protichůdných signálů. Jdou od velmi současných projevů modernismu k výrazným archaismům, které přežívají v náboženství nebo se ho znovu zmocňují.

7.8.2014 v 10:53 | Karma: 27,12 | Přečteno: 1214x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Teorie slučování neslučitelného

Kriminální a hrůzné činy páchané teroristy, odvolávající se na islám, si žádají od muslimů více než jen vysvětlovat a distancovat se. Spolu s představiteli a representanty islámu, imámy a rektory mešit by muslimové měli ve své většině odpovědět důraznějí. Měli by ukázat více a pokročit dále od pouhých stížností na „slučování neslučitelného“.

29.7.2014 v 14:01 | Karma: 15,56 | Přečteno: 733x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Nebát se a nekrást

Svoboda, která připouští zneužívat lidskou slabost a hloupost, není svobodou. Je to jen obyčejné chytráctví. Chytrák je jako žebrák. Spoléhá na druhé. Je otrokem předstírání. Svobodný člověk se nebojí spoléhat na sebe a nekrade.

21.7.2014 v 11:30 | Karma: 19,87 | Přečteno: 846x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Nová irácká válka

Obrázky obletěly svět, aniž by jejich podstatný detail vzbudil valnou pozornost. Fotografie vozidel irácké armády, které ukořistili černooděnci Islámského státu Iráku a Levanty (ISIL). Po vítězství v severoiráckých provinciích Ninive a Saladín s nimi míří do svých základen v Sýrii. Kolem silnice jsou už sotva patrny bariéry z písku na irácko-syrské hranici. Před několik hodinami je odstranily buldozéry pod heslem: „Pryč s hanebnou hranicí“.

25.6.2014 v 10:15 | Karma: 18,80 | Přečteno: 750x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Džihád a antisemitismus

Nepředstavitelné se stalo skutkem. Po všech hrůzách a tragédiích, které Evropa zažila během neklidného 20. století. Dnes na počátku druhého desetiletí 21. století se vracejí stíny minulosti. Znovu umírají na Starém kontinentě muži, ženy a děti jen proto, že tak či onak patří k židovstvu, bezhledu na to, zda se pokládají za židy nebo Židy.

12.6.2014 v 16:20 | Karma: 24,84 | Přečteno: 1048x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Vítězství v prohře aneb chvála fyzické meditace

Prohrát a přitom zvítězit? Je to dnes vůbec možné, když vítězení a prohrávání jsou dnes tak popletené. Natolik je prostoupila, pozměnila a smyslu zbavila kultura soutěživosti prosakující do všech sfér současného života. Možná, že na jejich pojmenování budou záhy stačit dětské dohady a fantazírování z dvorku mateřské školky. Dokáže moderní svět jednou promluvit o životě, aniž by v něm spatřoval fotbalový zápas? Než se tak stane, pokusme se najít ve vítězení a prohrávání nějaký jiný přínos než tomu zpravidla bývá.

4.6.2014 v 13:45 | Karma: 11,72 | Přečteno: 264x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Oslava bezvážnosti

Kunderův čtvrtý román psaný francouzsky se objevil na knižním trhu Francie počátkem letošního dubna. Kniha s názvem „Oslava bezvážnosti“, opatřena autorovou kresbou na prodejním obalu, se dostává ke čtenářům v původním znění po své loňské premiéře v italštině.

14.5.2014 v 13:54 | Karma: 12,61 | Přečteno: 356x | Diskuse| Společnost

Zdeněk Müller

Když se praotec Noe bál

Otcové a dědové se kdysi na adresu biblické „potopy světa“ bavili písní Osvobozeného divadla. Praotec Noe se bál, že se mu na jeho záchranné arše „zkřížej rasy“, ale nakonec to dobře dopadlo. Zkrátka se věřilo, že to tak nezůstane, že potopa přestane a že se zas budeme smát.

20.4.2014 v 11:30 | Karma: 15,80 | Přečteno: 485x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Být dědečkem

Ať má dítě nad sebou jakýkoliv strop, vždy se v jeho zorničkách odráží nebe. Já vím, zní to jako fráze, ale dědečkům se to odpouští.

25.3.2014 v 14:38 | Karma: 21,24 | Přečteno: 982x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Jaká je dnešní arabská mládež

Nedávno jsem byl postaven před podobnou otázku. A vzešlo z toho pár poznámek a postřehů, které zde shrnuji.

4.3.2014 v 14:30 | Karma: 36,39 | Přečteno: 8175x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Poučení z první světové války

Letos se bude v Evropě opakovaně připomínat stoleté výročí vypuknutí první světové války. Rozpoutala éru barbarství a lidské tuposti, v níž byla zničena velká část všeho pozitivního, s čím evropská civilizace vstoupila do 20. století.

7.2.2014 v 14:20 | Karma: 36,48 | Přečteno: 3837x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Poučení z „arabského jara“

Před třemi roky zahájilo Túnisko vlnu protestů v arabském světě. Následovaly ho zprvu Egypt, poté Libye, Jemen, Bahrajn a nakonec Sýrie. Zařadily se do proudu hnutí „arabského jara“. Toto pojmenování se ustálilo jako výraz touhy po důstojném životě a svobodě. Probudila se v arabských národech po dlouhá desetiletí vystavených libovůli a brutalitě autoritativních a zkorupovaných vůdců a jejich režimů.

16.1.2014 v 14:35 | Karma: 36,83 | Přečteno: 5794x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Když čert uvízne v detailu

Výbuch v areálu pražského zastupitelství Palestinské samosprávy byl velmi pravděpodobně dílem nešťastné náhody. Leč v samotném případu se odrazily jisté rysy arabsko-muslimské reality.

7.1.2014 v 14:05 | Karma: 20,84 | Přečteno: 921x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Úvaha vánoční

Za pár dnů odzvoní štědrovečení noc konec předvánočnímu očekávání a spustí veselé hodování. Nevím, zda v té noci každý uslyší, jak „hlas zvonů táhne nad závějí“ a jak „všechny struny v srdci znějí, neb mladost se jich dotýká“, řečeno s Jaroslavem Vrchlickým. Leč jedno vím zcela určitě. Vnímání Vánoce se mění, jako se měníme my a zvyklosti společenství, v nichž žijeme.

19.12.2013 v 14:55 | Karma: 14,15 | Přečteno: 617x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Radosti a strasti lidskoprávní civilizace

Touha mít demokracii už nalezla živnou půdu i mezi muslimy, jak prokázala vlna „arabského jara“. Vzdor tomu nepřestává být islám ze všech kultur mimo okruh západního světa nejdůraznějším odpůrcem západní demokracie a s ní spojené koncepce lidských práv. Neřekl bych, že chce Západ zničit. Má jen jinou představu o lidském údělu. Povinnosti člověka vůči Bohu a víře staví nad individuální lidská práva. Z tohoto úhlu kritizuje západní humanismus a atakuje slabiny lidskoprávního modernismu.

3.12.2013 v 14:15 | Karma: 20,55 | Přečteno: 730x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Noviny dělají novináři

Celosvětová komunikační síť, zkratkou web, nenahrazuje papír. Jen se k němu přidává, jako se televize svého času přidala k rádiu a telefón k telegrafu.

12.11.2013 v 14:15 | Karma: 11,87 | Přečteno: 485x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik