Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Teorie slučování neslučitelného

Kriminální a hrůzné činy páchané teroristy, odvolávající se na islám, si žádají od muslimů více než jen vysvětlovat a distancovat se. Spolu s představiteli a representanty islámu, imámy a rektory mešit by muslimové měli ve své většině odpovědět důraznějí. Měli by ukázat více a pokročit dále od pouhých stížností na „slučování neslučitelného“.

Pokaždé, když jsou francouzští muslimové vzati za rukojmí nějakého šíleného a vraždícího fanatika, spokojuje se místní Francouzská rada muslimského kultu s omíláním stále stejné fráze: „nesmí se slučovat neslučitelné“. Má se tím dát najevo, že nelze míchat dohromady islám a islamismus, házet obojí do téhož pytle, směšovat náboženství samotné se vším, co zbavuje islám jeho duchovního smyslu a co z něho nedělá více než jen iniciátora násilí a nástroj smrti.

Rozlišovat islám a islamismus je třeba vzhledem k tomu, že hrůzné zločiny proti lidskosti pachají lidé vydávající se za muslimy a tvrdící, že konají ve jménu islámu. Je naléhavé v takových případech připomínat, že islám není něco takového, že islám s tím nemá nic společného a že islám rozhodně a bezvýhradně odsuzuje takové obludnosti.

Leč toto samotné nestačí. Muslimové musí jít mnohem dál, než jen žádat a apelovat, aby se „neslučovalo neslučitelné“. Říkat, že se nemá směšovat islám a islamismus, to znamená, že je chybné, falešné a lživé spojovat muslimské náboženství s veškerou radikálností, která by se chtěla vyjadřovat jeho jménem.

Zuřiví šílenci, al-Káida, Boko Haram a podobné zcestnosti nevycházejí v žádném případě od muslimů hodných toho jména, byť by islámem a koránem mávali sebevíce. Pro tyto skupiny a lidi není náboženský motiv více než maska verbířů. Je to jen účelové matení, pouhá fasáda, mizerně laciná dekorace nábožnosti. Slouží k zakrytí nelegálních aktivit, podloudného obchodování a dalších špinavostí.

Konstatovat takové věci a připomínat souvislosti je ovšem snadné. Je třeba ještě něco dodat a udělat. Džihádismus, terorismus, radikalismus, to jsou jevy naléhavé. Leč opravdu potřebná debata o islámu by měla vycházet z něčeho jiného. Na straně muslimů brání takové debatě utkvělá představa, že stačí čas od času odsoudit terorismus a fanatismus. Zkrátka řečeno: Jsme proti násilí, islám a islamismus nejsou totéž, odmítáme slučovat neslučitelné. Tak je to v pořádku. Vyřešili jsme problém. Jsme zachráněni. Islám je zachráněn. Aleluja! Nebo spíše Alláh akbar!

Po pravdě řečeno, problém je daleko složitější. Proč? Protože terorismus a radikalismus jsou jevy nejviditelnější a nejkřiklavější. Nejzřetelněji vystavují muslimské náboženství na odiv a nejvíce jsou pro něj ničivé. Hlubší a zásadnější otázka vězí jinde. Vychází z tradicionalismu islámu, to znamená z oddanosti nemalého množství muslimů dogmatům ustrnulým v minulosti, ze slepého podřizování se zastaralým zvykům, překonaným a přežilým tradicím, podrobování se a donucování plnit příkazy z jiných dob.

Takový tradicionalismus, konzervativismus, staromilství, to vše dohromady je mezi muslimy daleko hlouběji zaseté než teroristické násilí. Chcete uvést příklad takové ustrnulé tradice, nad níž se malokterý muslim bude ochoten vůbec zamyslet? Pár takových příkladů rád uvedu: Přiznává se v islámu ženě právo vést modlitbu, tedy plnit úlohu imáma? Odpověď zní: Nikoliv. Může být v islámu pokládán za dobrého a správného muslima ten, kdo se nemodlí pětkrát denně, jak předepisuje islámský zákon? Odpověď zní: Nikoliv. Mnoho muslimů pokládá za hřích podat ženě ruku. Nemálo muslimek pokládá za hřích nechat se vyšetřit lékařem mužem.

Řeknete zanedbatelné maličkosti? Nakupené vedle sebe vytvářejí masu, která oslabuje, ba zbavuje islám schopnosti žít v dnešním světě rovnoprávnosti muže a ženy, ve světě otevřenosti a tolerance, ve světě svobody svědomí ve vztahu k náboženství, to znamená ve světě svobody věřícího jedince ve vztahu ke starým dogmatům jeho náboženství.

Chce-li žít islám v přítomnosti skutečně a plně, neměl by ženám upírat právo vykonávat třeba i roli imáma. Zatím si to dovolila žena jediná, Amina Wadudová, profesorka Virginia Commonwealth University. Dne 18. března roce 2005 vedla páteční kolektivní modlitbu v budově anglikánské církve v New Yorku, když ji k tomu žádná mešita nedala souhlas. Zdá se to být jen okrajová drobnost, leč poprvé byl narušen tisíciletý zákaz a to se počítá.

Žít naplno a skutečně v současnosti by pro islám znamenalo přiznat každému muslimovi a každé muslimce právo rozhodnout se svobodně kolikrát za den má potřebu se modlit. A tak by to mělo platit pro všechny náboženské příkazy zděděné z minulosti. Mít svobodu se osobně rozhodnout, jak se k těmto příkazům postavit, aniž by to bylo spojeno s riskem trestu či jakýkoliv postihu ze strany ostatních věřících. Něco takového je předpokladem k tomu, aby islám vkročil do éry spirituální svobody, to jest svobody věřícího sám si určit, čím se bude ve svém nitru řídit, což nutně musí zahrnout i právo islám opustit a jít si hledat smysl života jinam.

Abdennour Bidar napsal ve své knize „Islám pro naši dobu“, že takový krok by byl zkouškou svědomí v islámu. Měla by to být moderní alternativa k mechanickému podřizování se pravidlům náboženství, tedy k tomu, co islám zná pod pojmem „taqlíd“ čili slepá, otázkami nezpochybnitelná nápodoba tradice. Bidar soudí, že každý muslim a každá muslimka by si měli nárokovat právo ptát se ve věci víry v prvé řadě svého vlastního nitra a svědomí. A měli by hledat v tom, co přichází z minulosti, ve všech rituálech, modlitbách, zvyklostech jako jsou obřízka, půst o ramadánu, pokrmové zákazy, ve všech vnějších znacích islámu, ať je to plnovous nebo zahalování, to nejpodstatnější. Dokázat si upřímně odpovědět, co z těch všech příkazů každému z nich opravdu prospívá duchovně a slouží-li to či nikoliv k individuálnímu niterném růstu. Anebo zda to k nim naopak přichází jen jako zvyklost, jako zavedená formalita, jako stereotyp, o čemž od mládí slyší, že se to patří a že to dělá dobrého a správného muslima či muslimku.

Muslimští reformátoři 20. a počátku 21. století na takové cestě náboženství ke svobodě svědomí trvali a trvají. Je čas, aby muslimové našli odvahu překročit hranici, která je pro ně „červenou čarou“. Tento výraz použil v uvedené souvislosti marocký myslitel Abdou Filali-Ansary v knize „Reformovat islám?“, který vyšla poprvé v roce 2003.

Co je to ta „červená čára“? Nedotknutelné dogma, sakralizované dobro a zlo, zkamenělá tradice, „moudrá“ jen proto, že přichází z minulosti. To zabraňuje každé muslimské mysli vystupovat svobodně, jednat vskutku autonomně, svobodně pochybovat, svobodně nevěřit, když si to přeje. Svobodně jednat s ohledem na vlastní inividuální praxi bez obavy z nátlaku těch, kteří touží vnucovat jediný model islámu, a proti tomu, co túniský právník ´Ijád ben ´Ášúr nazývá „ortodoxie mas“, jinak řečeno proti starému modelu náboženské zbožnosti, který se nepřestává vynucovat, zavádět a přikazovat v některých společnostech, některých prostředích a některých rodinách.

Takové návrhy vyznívají v dnešních poměrech vládnoucích uvnitř nemalé části muslimského světa jako utopie. Leč majíce racionální jádro a vycházejíce od samotných muslimů, byť zatím celkově nepříliš početných, dávají naději, že posléze osvítí cestu islámu z krize, která dnes dále šíří zmar, dělá ze zločinců „mučedníky“ a kupí nevinné oběti. Že to bude cesta dlouhá, klikatá a bolestná, o tom nebude sporu. A určitě bude vyžadovat více odvahy než jaká stačí ke kárání druhých za to, že „slučují neslučitelné“.     

 

  

Autor: Zdeněk Müller | úterý 29.7.2014 14:01 | karma článku: 15,56 | přečteno: 727x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1464x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 816x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6566x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7966x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Muslimové v zajetí protimluvů

Od „arabského jara“ roku 2011 vysílá muslimský svět zbytku planety řadu protichůdných signálů. Jdou od velmi současných projevů modernismu k výrazným archaismům, které přežívají v náboženství nebo se ho znovu zmocňují.

7.8.2014 v 10:53 | Karma: 27,12 | Přečteno: 1214x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Nebát se a nekrást

Svoboda, která připouští zneužívat lidskou slabost a hloupost, není svobodou. Je to jen obyčejné chytráctví. Chytrák je jako žebrák. Spoléhá na druhé. Je otrokem předstírání. Svobodný člověk se nebojí spoléhat na sebe a nekrade.

21.7.2014 v 11:30 | Karma: 19,86 | Přečteno: 841x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Nová irácká válka

Obrázky obletěly svět, aniž by jejich podstatný detail vzbudil valnou pozornost. Fotografie vozidel irácké armády, které ukořistili černooděnci Islámského státu Iráku a Levanty (ISIL). Po vítězství v severoiráckých provinciích Ninive a Saladín s nimi míří do svých základen v Sýrii. Kolem silnice jsou už sotva patrny bariéry z písku na irácko-syrské hranici. Před několik hodinami je odstranily buldozéry pod heslem: „Pryč s hanebnou hranicí“.

25.6.2014 v 10:15 | Karma: 18,80 | Přečteno: 747x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Džihád a antisemitismus

Nepředstavitelné se stalo skutkem. Po všech hrůzách a tragédiích, které Evropa zažila během neklidného 20. století. Dnes na počátku druhého desetiletí 21. století se vracejí stíny minulosti. Znovu umírají na Starém kontinentě muži, ženy a děti jen proto, že tak či onak patří k židovstvu, bezhledu na to, zda se pokládají za židy nebo Židy.

12.6.2014 v 16:20 | Karma: 24,84 | Přečteno: 1042x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Vítězství v prohře aneb chvála fyzické meditace

Prohrát a přitom zvítězit? Je to dnes vůbec možné, když vítězení a prohrávání jsou dnes tak popletené. Natolik je prostoupila, pozměnila a smyslu zbavila kultura soutěživosti prosakující do všech sfér současného života. Možná, že na jejich pojmenování budou záhy stačit dětské dohady a fantazírování z dvorku mateřské školky. Dokáže moderní svět jednou promluvit o životě, aniž by v něm spatřoval fotbalový zápas? Než se tak stane, pokusme se najít ve vítězení a prohrávání nějaký jiný přínos než tomu zpravidla bývá.

4.6.2014 v 13:45 | Karma: 11,72 | Přečteno: 261x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Oslava bezvážnosti

Kunderův čtvrtý román psaný francouzsky se objevil na knižním trhu Francie počátkem letošního dubna. Kniha s názvem „Oslava bezvážnosti“, opatřena autorovou kresbou na prodejním obalu, se dostává ke čtenářům v původním znění po své loňské premiéře v italštině.

14.5.2014 v 13:54 | Karma: 12,58 | Přečteno: 344x | Diskuse| Společnost

Zdeněk Müller

Když se praotec Noe bál

Otcové a dědové se kdysi na adresu biblické „potopy světa“ bavili písní Osvobozeného divadla. Praotec Noe se bál, že se mu na jeho záchranné arše „zkřížej rasy“, ale nakonec to dobře dopadlo. Zkrátka se věřilo, že to tak nezůstane, že potopa přestane a že se zas budeme smát.

20.4.2014 v 11:30 | Karma: 15,80 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Být dědečkem

Ať má dítě nad sebou jakýkoliv strop, vždy se v jeho zorničkách odráží nebe. Já vím, zní to jako fráze, ale dědečkům se to odpouští.

25.3.2014 v 14:38 | Karma: 21,24 | Přečteno: 982x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Jaká je dnešní arabská mládež

Nedávno jsem byl postaven před podobnou otázku. A vzešlo z toho pár poznámek a postřehů, které zde shrnuji.

4.3.2014 v 14:30 | Karma: 36,39 | Přečteno: 8175x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Poučení z první světové války

Letos se bude v Evropě opakovaně připomínat stoleté výročí vypuknutí první světové války. Rozpoutala éru barbarství a lidské tuposti, v níž byla zničena velká část všeho pozitivního, s čím evropská civilizace vstoupila do 20. století.

7.2.2014 v 14:20 | Karma: 36,48 | Přečteno: 3836x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Poučení z „arabského jara“

Před třemi roky zahájilo Túnisko vlnu protestů v arabském světě. Následovaly ho zprvu Egypt, poté Libye, Jemen, Bahrajn a nakonec Sýrie. Zařadily se do proudu hnutí „arabského jara“. Toto pojmenování se ustálilo jako výraz touhy po důstojném životě a svobodě. Probudila se v arabských národech po dlouhá desetiletí vystavených libovůli a brutalitě autoritativních a zkorupovaných vůdců a jejich režimů.

16.1.2014 v 14:35 | Karma: 36,83 | Přečteno: 5793x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Když čert uvízne v detailu

Výbuch v areálu pražského zastupitelství Palestinské samosprávy byl velmi pravděpodobně dílem nešťastné náhody. Leč v samotném případu se odrazily jisté rysy arabsko-muslimské reality.

7.1.2014 v 14:05 | Karma: 20,84 | Přečteno: 914x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Úvaha vánoční

Za pár dnů odzvoní štědrovečení noc konec předvánočnímu očekávání a spustí veselé hodování. Nevím, zda v té noci každý uslyší, jak „hlas zvonů táhne nad závějí“ a jak „všechny struny v srdci znějí, neb mladost se jich dotýká“, řečeno s Jaroslavem Vrchlickým. Leč jedno vím zcela určitě. Vnímání Vánoce se mění, jako se měníme my a zvyklosti společenství, v nichž žijeme.

19.12.2013 v 14:55 | Karma: 14,14 | Přečteno: 610x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Radosti a strasti lidskoprávní civilizace

Touha mít demokracii už nalezla živnou půdu i mezi muslimy, jak prokázala vlna „arabského jara“. Vzdor tomu nepřestává být islám ze všech kultur mimo okruh západního světa nejdůraznějším odpůrcem západní demokracie a s ní spojené koncepce lidských práv. Neřekl bych, že chce Západ zničit. Má jen jinou představu o lidském údělu. Povinnosti člověka vůči Bohu a víře staví nad individuální lidská práva. Z tohoto úhlu kritizuje západní humanismus a atakuje slabiny lidskoprávního modernismu.

3.12.2013 v 14:15 | Karma: 20,55 | Přečteno: 729x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Noviny dělají novináři

Celosvětová komunikační síť, zkratkou web, nenahrazuje papír. Jen se k němu přidává, jako se televize svého času přidala k rádiu a telefón k telegrafu.

12.11.2013 v 14:15 | Karma: 11,87 | Přečteno: 485x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik