Jaká je dnešní arabská mládež

4. 03. 2014 14:30:14
Nedávno jsem byl postaven před podobnou otázku. A vzešlo z toho pár poznámek a postřehů, které zde shrnuji.

Arabská mládež dneška je v prvé řadě informovanější než tomu bývalo ještě v nedávné minulosti. Tím se bezesporu výrazně liší od mladých lidí, které jsem potkával v arabských zemích před dvaceti a více lety. Dostupnost moderních komunikačních prostředků, která je planetární, nevynechala arabský a muslimský svět. Přístup k informacím a nové možnost komunikace jsou dnes na zcela jiné úrovni než v předchozí éře přenosných rádii a televize. Nevychází z toho automaticky růst vzdělanosti. Internet má jednu zásadní nevýhodu, která je nakažlivá i pro arabskou mládež: neslouží zpravidla k tomu, aby se uživatel poučil, nýbrž k tomu, aby si potvrdil, že má pravdu.

Demografická vlna, která zasáhla arabské země před čtvrtstoletím, přivedla nyní do aktivního věku početně silné generace. Rozmach arabského školství dovolil, aby tyto generace dosáhly jisté úrovně vzdělání. Pokud kvalitou toto vzdělání nezřídka pokulhává, není to překážka nejpodstatnější. Krize začíná tam, kde hospodářský a společenský život se na stávající příliv mládeže do života nijak nepřipravil. Výsledky jsou známe. Více jak 40% nezaměstnanost u mladých do 25 let, prakticky ve většině zemí arabského světa, někde dokonce ještě více. Nezaměstnanost je pro mladé lidí společenskou zhoubou kdekoliv. Okrádá je o šanci dospět a zvyšuje nebezpečí, že se dají na dráhu společensky škodlivou, ať je to obchodování s drogami, gangsterství nebo život nesvobodných žebráků, odkázaných na charitu či sociální podporu.

Pokud jde o ideový obzor arabské mládeže, zcela se z něho vytratilo někdejší nadšení pro arabskou jednotu. Ruku v ruce s tím jde úpadek zájmu o „palestinskou otázku“, kdysi ústřední téma arabských nacionalistů. O pohřeb arabského nacionalismu se postaral politický islám. Vrací arabské společnosti do stavu, kdy povědomí národního celku je potlačováno zdůrazňováním komunitní příslušnosti, zprvu muslimové a ti ostatní, posléze konfesionálně sektářskými rozdíly v samotném islámu, pro konkrétní představu - šíité proti sunnitům v Iráku, sunnité proti šíitům v Sýrii, zůstaneme-li v nejžhavější přítomnosti.

Náboženství na mládeže nepřestává tak či onak působit. My těžko chápeme, že muslim nerozlišuje politické a náboženské. Neznamená to ovšem, že by všichni muslimové dnes souhlasili s politickým islámem čili islamismem. Jedni si myslí, že „političnost“ stačí vyjadřovat chováním a jednáním v běžném každodenním životě. Druzí naopak přehnaně „politizují“ a jsou schopni obrazně řečeno spotřebovat mnoho inkoustu nebo si vykřičet hlas na téma, které se nikdy ke spokojenosti všech nevyřeší, například, zda se má zbožná žena zahalovat od hlavy až k patě nebo zda stačí, když se zakryje vlasy šátkem. Anebo prolít litry krve v boji za něco, co nikdy nevyhrají, neboť se to vyhrát nedá, protože sám cíl je stanoven příliš obecně, například „spravedlnost pro muslimy“ (co je to ta spravedlnost? kdo je muslim a kdo nepřítel či takfírí, tj. k nevíře svádějící muslim?), nebo nereálně „obnovit chalífát“.

Nemalý vliv mají i nejrůznější předsudky, tak či onak související s tradicí náboženskou nebo kulturní. Týkají se kupříkladu vztahu mužů k ženám, kde se uznává nerovnost postavení obou pohlaví a to i u soudu. Kupříkladu při znásilnění nemá nevdaná či svobodná žena velkou šanci domoci se spravedlnosti, neboť muž bývá zpravidla osvobozen. Silným argumentem je přitom koránem a tradicí utvrzovaný názor o slabosti mužů tváří v tvář ženské svůdnosti. Odtud ostatně vychází i zdůvodnění pro požadavek na ženskou cudnost, která se následně manifestuje různou mírou ženského zahalování.

Podobně je tomu s rolí žen v rodině. Dívky jsou vychovávány, pod dohledem mužské části rodiny, přísněji než chlapci, kteří jsou svými matkami nezřídka omlouváni a rozmazlováni. Tady je namístě poznámka, že mají-li dívky mají v arabském prostředí příležitost studovat, dokáží se lépe prosazovat a zpravidla jasně předčí svými schopnostmi mužské protějšky. Je to snad nechtěný efekt této výchovné tradice? Viz příklad Túniska, kde vysoká účast žen se vzděláním na politickém životě (pozitivní efekt postkoloniálního bourgibismu) výrazně brzdí snahy islamistů vnutit společnosti zásady šaríy.

Jaká je tedy arabská mládež? Jde nepochybně s duchem doby, sváděna modernitou a konfrontována s nevyhaslými tradicemi, které se tu a tam snaží vydávat za nenahraditelnou přednost.

Autor: Zdeněk Müller | úterý 4.3.2014 14:30 | karma článku: 36.30 | přečteno: 8175x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.56 | Přečteno: 274 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.52 | Přečteno: 476 | Diskuse
Počet článků 263 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2517
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...