Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když bezmocný Západ vítězí

O zániku Západu a bezbrannosti jeho demokracie vůči agresivnímu a barbarskému islamismu padlo nebo bylo napsáno již mnoho slov. Není taková skepse poněkud jednostranná?

Počátkem ledna roku 1992 přerušila alžírská armáda volební proces, který směřoval k vítězství islamistické strany. Několik dní před tím si Islámská fronta spásy vybojovala přes volební urny 188 parlamentních křesel. Ocitla se tak před dveřmi k moci. Vojáci, kteří tvrdili, že taková perspektiva by ohrozila na životě celý národ, rozhodli jinak. Jejich převrat označil počátek jedné předlouhé občanské války.

Ačkoliv analogie bývají ošidné, nemůžeme zcela popřít, že něco podobného nabízí současná egyptská krize: svobodné volby – vítězství islamistů – zásah armády ve jménu záchrany národa. V komentářích se pak ozývá řada argumentů, s nimiž se operovalo kdysi v případě Alžírska. V prvé řadě je to jistá shovívavost ze strany západních demokratů, s níž mohou počítat egyptští generálové, připustí-li se, že vedou boj proti islamistické diktatuře.

Francouzský filosof a angažovaný zastánce demokracie Claude Lefort (1924-2010) prohlásil těsně po alžírském vojenském puči počátkem 90. let, že takový státní převrat je sice chybou, leč v dané chvíli je politicky nutný. Své názory podepřel argumentem, že demokracie neznamená vládu většiny, nýbrž že se jedná o prakticky projevovanou úctu k pluralismu a právnímu státu. Objeví-li se nebezpečí, že politická moc se dostává do rukou lidí, kteří se vyjadřují o demokracii pohrdavě, chovají k ní nenávist a ohrožují svobodu, stává se legitimním, aby se dotyčným silám postavila hráz a jejich exponenti byli možnosti vládnout zbaveni třeba i násilím. Francouzský myslitel nepokládal za rozhodující, že islamisté získali možnost vládnout na základě výsledků všeobecného hlasování, tedy demokratickou cestou.

Obdobná je dnešní situace v Egyptě. Oba tábory, armáda i Muslimské bratrstvo, používají demokracii jako svůj štít. „Armáda zasahuje pod tlakem národa, aby vyhnala stranu, která zaváděla totalitní režim“, tvrdí zastánci generála as-Sísího. „Státní převrat zastavil demokratický proces, který ztělesňoval prezident Mursí“, prohlašují islamisté.

Na této polemice, která se vyřizuje natvrdo a tak rázně, že přitom teče nemálo krve, udivuje skutečnost, že všechny v ní účastné síly volají po demokracii a to v podobě známé ze Západu. Strženi diskusní vášní a mnohostrannými zájmy neváhají znepřátelené strany požadovat politický liberalismus a tvrdit, že právě oni jsou ti praví zastánci osvobození. Z obou znepřátelených táborů přitom padají obvinění na adresu Západu za to, že prý zrazuje sám sebe, když váhá podpořit právě tu jejich demokracii: „Demokraté Západu,  to se nestydíte schvalovat státní převrat?, zlobí se stoupenci exprezidenta Mursího. „Demokraté Západu, jak můžete odsuzovat naší revoltu proti islamistické diktatuře?“, hřímají ti, kteří se staví na stranu armády.

Jistě se ozve hlas tvrdící, že volání po demokracii z jednoho či druhého tábora je nespolehlivé a že toto mávání demokracií nemusí být vůbec upřímné. Přesto nelze popřít jednu věc. Odvolávka na demokracii není v tomto střetávání ničím okrajovým, ba naopak zaujala centrální pozici. Přitom by aktéři zápasu mohli dovolávat jiného modelu, dokonce nějakého modelu vlády, jenž s demokracií nemá společného mnoho nebo nic. Mimoto hojnost odvolávek na demokracii, volání po ní, to zásadním způsobem zpochybňuje, ba přímo ruší tezi Samuela Huntingtona, teoretika „střetu civilizací“. Podle jeho soudu by se slušelo, aby Západ připustil, že civilizační hodnoty vycházející ze Západu nejsou univerzální, že světová modernizace nejde ruku v ruce s demokratizací a že ostatní civilizace se demokracií možná ani nenakazí. 

Leč případ egyptské krize a od něho vycházející analýza rozšířená na celý region Blízkého a Středního východu vykazuje, že základní politické síly, i když jsou si navzájem nelítostnými soupeři, stavějí do popředí princip politické legitimity. Stačí zmínit kalkulaci týkající se ekonomických a strategických zájmů. Rozhodující instituce, které určují „mezinárodní pořádek“, jsou tam, kde vládne politicky i materiálně liberální Západ. Anebo lze poukázat na setrvalý či dokonce rostoucí vliv Západu, jehož politický příklad paradoxně sílí s tím, jak slábne západní vojenská a ekonomická nadvláda. U politologa Bertranda Badieho jsem nedávno zachytil výstižný postřeh. Jak aktéři soupeření v Egyptě, tak i v Alžírsku, Íránu či v Indii, se úporně snaží ovlivnit běh událostí důrazem na identitu, etnicitu a náboženské zakotvení. Leč když jim nějaká změna nabídne novou perspektivu, „ identita a náboženství se ocitají na vedlejší koleji a bez velkého váhání se začnou importovat hodnoty a politické postupy západního světa“.

Jistě, Západ dnes světu nedává příklad rozhodnosti a autority, naopak je bezradný či dokonce bezmocný vůči ose Damašek-Teherán-Moskva-Peking. Přešlapuje a neví si rady s džinem z láhve vypuštěným. Hrůzné divadlo v Sýrii a represe v Egyptě navozují otázky, na něž se lehce dávají pesimistické odpovědi. Přesto by tato mizérie neměla zcela zastřít záblesky čehosi nadějného. Takové blýskání na časy sice nepřinese samo sebou klid a mír do světa 21. století, leč povzbuzuje nadčasový optimismus. Něco takového živí náladu, bez níž by lidstvo posléze následovalo brontosaury a jeho dějiny by skončily.  

O co že to tady jde? Mám na mysli to, co německý filosof Hegel nazval před dvě stoletími v souvislosti s Napoleonovým příběhem „vítězstvím v bezmoci“. Bonaparteho pád neznamenal smrt idejí lidské svobody a rovnosti, které deklarovala francouzská revoluce z konce 18. století a pak exportovaly se všemi klady i zápory Napoleonovy expedice. Proto
ani současné slábnutí Západu nemusí být nutně předehrou k zániku demokratické civilizace. Padaje ze svého ekonomického a strategického piedestálu, může dnes západní svět buď údivně či s rozpaky pozorovat planetární expanzi modelu, který my - lidé Západu - sami nezřídka zpochybňujeme či rádoby duchaplně znevažujeme.            

 

Autor: Zdeněk Müller | úterý 17.9.2013 14:04 | karma článku: 12,69 | přečteno: 1151x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1464x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 816x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6566x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7966x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Muslimové v zajetí protimluvů

Od „arabského jara“ roku 2011 vysílá muslimský svět zbytku planety řadu protichůdných signálů. Jdou od velmi současných projevů modernismu k výrazným archaismům, které přežívají v náboženství nebo se ho znovu zmocňují.

7.8.2014 v 10:53 | Karma: 27,12 | Přečteno: 1214x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Teorie slučování neslučitelného

Kriminální a hrůzné činy páchané teroristy, odvolávající se na islám, si žádají od muslimů více než jen vysvětlovat a distancovat se. Spolu s představiteli a representanty islámu, imámy a rektory mešit by muslimové měli ve své většině odpovědět důraznějí. Měli by ukázat více a pokročit dále od pouhých stížností na „slučování neslučitelného“.

29.7.2014 v 14:01 | Karma: 15,56 | Přečteno: 727x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Nebát se a nekrást

Svoboda, která připouští zneužívat lidskou slabost a hloupost, není svobodou. Je to jen obyčejné chytráctví. Chytrák je jako žebrák. Spoléhá na druhé. Je otrokem předstírání. Svobodný člověk se nebojí spoléhat na sebe a nekrade.

21.7.2014 v 11:30 | Karma: 19,86 | Přečteno: 841x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Nová irácká válka

Obrázky obletěly svět, aniž by jejich podstatný detail vzbudil valnou pozornost. Fotografie vozidel irácké armády, které ukořistili černooděnci Islámského státu Iráku a Levanty (ISIL). Po vítězství v severoiráckých provinciích Ninive a Saladín s nimi míří do svých základen v Sýrii. Kolem silnice jsou už sotva patrny bariéry z písku na irácko-syrské hranici. Před několik hodinami je odstranily buldozéry pod heslem: „Pryč s hanebnou hranicí“.

25.6.2014 v 10:15 | Karma: 18,80 | Přečteno: 747x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Džihád a antisemitismus

Nepředstavitelné se stalo skutkem. Po všech hrůzách a tragédiích, které Evropa zažila během neklidného 20. století. Dnes na počátku druhého desetiletí 21. století se vracejí stíny minulosti. Znovu umírají na Starém kontinentě muži, ženy a děti jen proto, že tak či onak patří k židovstvu, bezhledu na to, zda se pokládají za židy nebo Židy.

12.6.2014 v 16:20 | Karma: 24,84 | Přečteno: 1042x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Vítězství v prohře aneb chvála fyzické meditace

Prohrát a přitom zvítězit? Je to dnes vůbec možné, když vítězení a prohrávání jsou dnes tak popletené. Natolik je prostoupila, pozměnila a smyslu zbavila kultura soutěživosti prosakující do všech sfér současného života. Možná, že na jejich pojmenování budou záhy stačit dětské dohady a fantazírování z dvorku mateřské školky. Dokáže moderní svět jednou promluvit o životě, aniž by v něm spatřoval fotbalový zápas? Než se tak stane, pokusme se najít ve vítězení a prohrávání nějaký jiný přínos než tomu zpravidla bývá.

4.6.2014 v 13:45 | Karma: 11,72 | Přečteno: 261x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Oslava bezvážnosti

Kunderův čtvrtý román psaný francouzsky se objevil na knižním trhu Francie počátkem letošního dubna. Kniha s názvem „Oslava bezvážnosti“, opatřena autorovou kresbou na prodejním obalu, se dostává ke čtenářům v původním znění po své loňské premiéře v italštině.

14.5.2014 v 13:54 | Karma: 12,58 | Přečteno: 344x | Diskuse| Společnost

Zdeněk Müller

Když se praotec Noe bál

Otcové a dědové se kdysi na adresu biblické „potopy světa“ bavili písní Osvobozeného divadla. Praotec Noe se bál, že se mu na jeho záchranné arše „zkřížej rasy“, ale nakonec to dobře dopadlo. Zkrátka se věřilo, že to tak nezůstane, že potopa přestane a že se zas budeme smát.

20.4.2014 v 11:30 | Karma: 15,80 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Být dědečkem

Ať má dítě nad sebou jakýkoliv strop, vždy se v jeho zorničkách odráží nebe. Já vím, zní to jako fráze, ale dědečkům se to odpouští.

25.3.2014 v 14:38 | Karma: 21,24 | Přečteno: 982x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Jaká je dnešní arabská mládež

Nedávno jsem byl postaven před podobnou otázku. A vzešlo z toho pár poznámek a postřehů, které zde shrnuji.

4.3.2014 v 14:30 | Karma: 36,39 | Přečteno: 8175x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Poučení z první světové války

Letos se bude v Evropě opakovaně připomínat stoleté výročí vypuknutí první světové války. Rozpoutala éru barbarství a lidské tuposti, v níž byla zničena velká část všeho pozitivního, s čím evropská civilizace vstoupila do 20. století.

7.2.2014 v 14:20 | Karma: 36,48 | Přečteno: 3836x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Poučení z „arabského jara“

Před třemi roky zahájilo Túnisko vlnu protestů v arabském světě. Následovaly ho zprvu Egypt, poté Libye, Jemen, Bahrajn a nakonec Sýrie. Zařadily se do proudu hnutí „arabského jara“. Toto pojmenování se ustálilo jako výraz touhy po důstojném životě a svobodě. Probudila se v arabských národech po dlouhá desetiletí vystavených libovůli a brutalitě autoritativních a zkorupovaných vůdců a jejich režimů.

16.1.2014 v 14:35 | Karma: 36,83 | Přečteno: 5793x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Když čert uvízne v detailu

Výbuch v areálu pražského zastupitelství Palestinské samosprávy byl velmi pravděpodobně dílem nešťastné náhody. Leč v samotném případu se odrazily jisté rysy arabsko-muslimské reality.

7.1.2014 v 14:05 | Karma: 20,84 | Přečteno: 914x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Úvaha vánoční

Za pár dnů odzvoní štědrovečení noc konec předvánočnímu očekávání a spustí veselé hodování. Nevím, zda v té noci každý uslyší, jak „hlas zvonů táhne nad závějí“ a jak „všechny struny v srdci znějí, neb mladost se jich dotýká“, řečeno s Jaroslavem Vrchlickým. Leč jedno vím zcela určitě. Vnímání Vánoce se mění, jako se měníme my a zvyklosti společenství, v nichž žijeme.

19.12.2013 v 14:55 | Karma: 14,14 | Přečteno: 610x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Radosti a strasti lidskoprávní civilizace

Touha mít demokracii už nalezla živnou půdu i mezi muslimy, jak prokázala vlna „arabského jara“. Vzdor tomu nepřestává být islám ze všech kultur mimo okruh západního světa nejdůraznějším odpůrcem západní demokracie a s ní spojené koncepce lidských práv. Neřekl bych, že chce Západ zničit. Má jen jinou představu o lidském údělu. Povinnosti člověka vůči Bohu a víře staví nad individuální lidská práva. Z tohoto úhlu kritizuje západní humanismus a atakuje slabiny lidskoprávního modernismu.

3.12.2013 v 14:15 | Karma: 20,55 | Přečteno: 729x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik