Tyranie většiny nebo tyranie menšiny?
Zákony lidského světa nepadají z nebe, stejně jako je nelze odtrhnout od společenské reality. Je namístě bránit se šití „zákonů na specifické, konkrétní a partikulární problémy“, omezovat tak „svobodu konkrétních skupin lidí“ a „ignorovat základní principy práva jako je rovné zacházení“, použiji-li výroků odpůrkyně „šátkových zákazů“. Leč francouzská komise připravující podklady pro zákaz integrálního závoje musela prokázat něco více než jen právní dogmatismus.
Co když ochrana názorové svobody znamená ochranu náboženské povinnosti, která ve svých důsledcích omezuje individuální svobodu? Lze najít vůbec nějaký schůdný kompromis? Má smysl se o nějaké východisko snažit anebo je lépe nechat věc běžet svým tempem? Jak skloubit pohled muslimské většiny, jejíž reprezentanti integrální zahalování žen odmítají jako extrém, leč jsou proti zákonu, v němž spatřují stigmatizaci muslimů, a nenáboženskost veřejného prostoru a rovnost mužů a žen jako principů republikánství garantovaných ústavou, což v obojím případě integrální závoj na veřejnosti narušuje?
Před více jak deseti lety prohlásil představený pařížské mešity ad-Da´wa v ulici Tanger Larbí Kešat: „Muslimové ve Francii jsou menšinou. To je zavazuje omezovat své náboženství na oblast sociální a kulturní. Francouzský islám nemá záměr, vůli, ani možnost zasahovat do sféry politické. Muslimové se mohou k veřejným a politickým otázkám vyjadřovat skrze existující politické strany a v duchu francouzského práva. Je proto třeba podporovat integraci muslimů do společnosti a odstraňovat to, co takové integraci brání“. Tento názor zapadá do představy francouzských úřadů a správy. Dávají přednost „francouzskému islámu“, tedy islámu ochotnému respektovat existující pravidla hostitelské společnosti, před „islámem ve Francii“, který je placen z ciziny, na většinové prostředí okolo sebe nebere ohledy a každé nedorozumění s ním chápe jako cílené ústrky a nepřátelství.
Integrální závoj se šíří v Evropě teprve v posledních letech. Pro Starý kontinent je to novinka, kterou si Evropané nevymysleli, aby měli další důvod dělat z islámu strašáka v duchu „hledání nepřítele“. Na druhé straně se jedná právě o to, co v duchu výše uvedených výroků pařížského imáma představuje překážku integrace. A ta nemůže uspět, bude-li pouze jednostranná, vedená jen ze strany hostitelské.
Integrální zahalování je produktem sektářské salafíje, hlásající návrat k „pobožným předkům“, v němž spatřují jedinou cestu k záchraně před zly vycházejícími ze světa i z vlastního lidského nitra. Aby si salafisté zasloužili posmrtný ráj, musejí si nechat narůst plnovous, holit si hlavu nebo často zkracované vlasy schovávat pod bílou čepičkou a oblékat se do tuniky nevýrazné barvy. Ženy pak se mají odít od hlavy po paty do černé látky a změnit se v živé mumie. Ideálem salafíje je obnova společnosti raného islámu s teokratickými rysy vlády. Absurdní zpátečnická křeč se inspiruje názory Muhammada ibn Abd al-Wahhába z 18. století, dodnes duchovní autority Saúdskoarabského království.
I když mě k tomu základní princip respektu k osobám jako jedincům s rovným právem na lidskou důstojnost nutí, nemohu v tomto výrazu víry nalézt - ať dělám co dělám - nějaké skutečné uznání lidské důstojnosti. Nevím, co vyznavači takového islámu v Evropě hledají. Podle přísné islámské právní tradice by vůbec neměli opouštět území islámu (dár al-islám), aby se nenakazili stykem s jinověrci a bezvěrci. A pokud byli touto vírou „osvíceni“ až v Evropě, pak by zřejmě měli co nejdříve opustit prostředí bezbožné většiny, odsouzených už apriori ohni pekelnému, a připravovat se k rajské budoucnosti jinde.
„Smutné je, že veřejnost místo toho, aby bránila prostor svobody před vtíravou státní a administrativní mocí, se jí hlasitě dovolává, aby ho ovládla ve jménu ochrany před iluzorními riziky“, končí povzdechem svoji rozvahu česká právní expertka. Mluví tu zaslepenost nebo ignorance? A lze s individuálním právem na svobodu operovat ve společenství těch, kteří se chovají jako sekta? Pokud něco takového projde u amerického soudu, budu rád, když se soudy v Evropě nenechají něčím takovým okouzlit a svést.
Za situace, kdy občanské většiny v řadě evropských zemí těžce stravují kulturní impakt muslimské imigrace a hrozí, že podlehnou populismu a xenofobii, je hlásaní náboženské svobody za každou cenu riskantní. Specifické nároky malých skupin a zvyšování nároků menšin v menšinách na zvláštní zacházení, k čemuž nepochybně totální zahalování žen patří, nelze chápat jinak než jako pochybné a těžko přijatelné testování tolerance otevřené společnosti. Je otázkou, zda takovým malým skupinám jde o soužití v otevřené společnosti anebo zda svými specifickými nároky nechtějí naopak existenci společenské soudržnosti v moderních podmínkách zpochybnit a dokázat, že je nepravdivá, neautentická a koneckonců zbytečná. Je tedy dobrým znamením, že některé země v Evropě si uvědomují, že tyranie je nepřijatelná, ať je jejím původcem většina nebo menšina, a podle toho jednají.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Rusové ostřelovali Charkov, střely zasáhly obytné domy a zranily šest lidí
Sledujeme online Rusko útočilo střelami S-300 na Charkov. Poničené jsou čtyři obytné budovy, oznámil starosta...
Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem
Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při incidentu se...
V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany
Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...
Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis
Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x