Kamenování aneb násilí v islámu
„Nesnažme se z této hanby islámské náboženství očistit“, píše Abdennour Bidar, filosof a reformní muslim, v listu Le Monde. „Naprogramovaná vražda Sakiny Mohamedi Aštianiové není výhradně jen projevem islámského fundamentalismu, ideologie režimu Mahmúda Ahmadínedžáda. Celé islámské náboženství nepřestává žít v hrubém násilí. Bohužel“.
Mluvit o okrajovém extrému by bylo zavádějící. V nejnovějším případu „hříšné“ muslimky odkryl islám svou nejnelidštější podobu. A prsty v tom má nejen totalitářství jedné zvrácené ideologie. Islám nepřestává být zajatcem logiky přísného dohledu nad duchovním životem svých věřících ve světě a trvá na přísném trestání přestupků a prohřešků vůči věroučným a mravním zásadám a kultovním povinnostem. Násilí vytěsňuje soucit a odpuštění a víra natlačená do jasně čitelné a tudíž kontrolovatelné gestikulace (oblékání, stravování, okázalé modlení) se vysmívá rozumu.
V těchto dnech dokončují muslimové ve světě svůj postní měsíc ramadán. Zavazuje je k odpírání jídla, nápojů a tělesných radostí během dne, kdy je slunce na nebi. Nejde o kamenování, rány bičem a jinou nehumánní přísnost. Leč náboženský příkaz uchýlit se po dobu několika týdnů k radikálnímu asketismu se nařizuje všem věřícím, s výjimkou nemocných, těhotných žen a muslimů na cestách. Ramadán tak zcela zapadá do totalitářské logiky, neboť bere jedinci právo rozhodnout se, zda půst držet či nikoliv. Kdo půst nedodržuje, vyřazuje se z celku islámské komunity a přestává být dobrým muslimem.
Dohled nad věřícími je dvojí. Z jedné strany je hlídá institucionalizovaná ortodoxie, imámové jednotlivých muslimských obcí. Ze strany druhé vyvíjí tlak na jednotlivce ortodoxně uvažující masa věřících, komunita, která nemá, jak známo, hranice. V Evropě se na ramadán nahlíží jako na zajímavou kulturní tradici. Kolektivně donucovací ráz půstu se nebere jaksi v úvahu. Jako kdyby šlo o důslednější variantu křesťanského adventu, o sváteční období a výhradně oslavu pohostinnosti a solidarity. Vypadá to sympaticky, jen nebýt té odvrácené strany půstu, před kterou se zavírají oči.
Kamenování žen a ramadán nelze zajisté stavět na stejnou úroveň. Leč v obou případech se předvádí násilí a nátlak, byť v odlišné míře, v jménu náboženství. Islám nepřestává spojovat posvátné a duchovní s donucováním. Vše, co muslim dělá, vymezují hranice. Kdo je překročí, vystavuje se veřejné hanbě. Pravda, s různě velkými následky, ale vždy jde o hanbu a s ní spojený odsudek, kárání a trest. Pět modliteb za den v přesně stanoveném čase. Není to morální nátlak na lidskou bytost, které by mělo příslušet právo svobodně si rozhodnout, kdy se bude věnovat duchovnímu soustředění? Anebo pouť do Mekky. Nejedná se donucování muslimů světa podřizovat se saúdsko-arabskému poručnictví?
Nemá smysl samoúčelně tepat rituální praktiky. Upřímným věřícím jsou oporou k individuálně prožívané spiritualitě, i když jsou zároveň zneužitelné a mohou strhnout zanícené mimo sféru náboženství. Zásadní otázkou zůstává, do jaké míry anebo zda vůbec smějí muslimové jednat svobodně. Odpůrci reformy se obávají, že příliš individuální svobody muslimskou komunitu oslabuje. Naopak, soudí A. Bidar, nakloněný islámské reformě. „Zbavit se nátlakem vynucované a předstírané uniformity by islámu umožnilo strávit bez křečí odlišné podoby víry. Autorita Alláha by se tím nezmenšila, nýbrž by to nutilo každého věřícího hledat boží hlas ve vlastní nitru, nikoliv převážně skrze okázalá, navenek patrná a kontrolovatelná gesta, jak se děje nyní“.
Najde islám cestu, jak opustit osudově tragickou logiku radikalismu a násilí, která ho po staletí uzavírá do začarovaného kruhu nápravy a pomsty a v níž je kamenování žen pouze jeden z řady barbarských extrémů? Nezbaví-li se své násilnické povahy a z ní vycházející kultury diktátu a donucování, nepřestane se před světem znevažovat.
Hrůzné excesy, které nám muslimové jako své divadlo opakovaně nabízejí, je příliš snadné považovat za něco, co „nemá nic společného s islámem“. Z obavy neurazit islám se k takové zkratce uchylují konformisté. Stejně tak činí muslimové, kteří by rádi, stavěni před pohoršení světa, „uzávorkovali“ extrémy svého náboženství a nehlásili se k nim. Podstata leží jinde. Kdo dobře miluje, dobře kárá? Bůh suď! Muslimové chápou latinskou moudrost po svém. Okázalá hrůza je pouhý prostředek, jak okolní svět umravnit. Nejšerednější grimasy náboženství mají dokazovat hloubku víry. Islám je nejlepší náboženství, protože trestá nejpřísněji… ale, pardon, neznáme to už odněkud?
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců
Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...
Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi
Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...
Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...
Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad
Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x