Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Invaze „netopýrů“

Mají už své označení. „Netopýři“. Na předměstích velkých francouzských měst je jich vidět den ode dne víc a více. Postavy oděné do dlouhých černých rouch, s černými rukavicemi na rukou a s obličejem pod závojem, jež nezakrývá jen oči. Nedávno ještě děvčata, která se nedávno obrátila na islám, anebo ženy, které se rozhodly vyznávat islám v jeho ultraortodoxní formě. Vychází ze salafíje, fundamentalistického hnutí importovaného do Evropy v 90. letech minulého století muslimskými imámy vychovanými v Saúdské Arábii.

Potkat se dají i na Trocadéru

Invaze „netopýrů“ nezůstala bez odezvy. Od letošního léta pracuje komise francouzského parlamentu zkoumající dopad integrálního závoje, tzv. niqábu, nebo jak se také říká burky (burqy). A nezapomíná se ani na alarm vyslovený francouzským prezidentem při jeho bilančním projevu před oběma komorami parlamentu (22.6.09). „V naší zemi nemůžeme tolerovat ženy zavřené za mříží, oddělené od veškerého veřejného života a zbavené identity“.

Není pochyb. Francie a Evropa vůbec, to není Afghánistán. Leč rozdíl mezi „netopýry“ a afghánskými ženami pod burkami přece jen existuje. Ačkoliv integrální závoj, který mění jeho nositelky ve stíny, nás šokuje, neznamená tak zcela doslova evropskou recyklaci ujařmení Afghánek  tamními táliby. Francouzsky, které se rozhodly skrýt se za kusem látky, jsou na rozdíl od afghánských žen svobodné. Pokud se zítra rozhodnou závoj odhodit, čeká je možná jen nechuť jejich ortodoxních blíženců, nikoliv společnosti. Na rozdíl od té afghánské je ta evropská připravena chránit takové odpadlice zákonem ve jménu práva každého jedince na vlastní názor a svědomí.

Dají se dnes francouzští „netopýři“ spočítat? Oficiálně se odhaduje jsou jich asi dva tisíce ve věku mezi 17 a 35 lety. Jedna třetina z nich prý vzešla nikoliv z muslimského prostředí, nýbrž katolického. Pokud odpovídají tyto počty realitě, je „netopýrů“ mezi aktivně věřícími francouzskými muslimů, kterých má být podle oficiálních čísel 5 milionů, pouze hrstka.

První neděli v listopadu odvysílal francouzský televizní kanál M6 zajímavý dokument věnovaný jevu integrálního zahalování. Autoři nechali velký prostor k vyjádření zahaleným „netradicionalistickým“ muslimkám. Stranou pochopitelně nezůstala přirozeně teze, oblíbená u obhájců či advokátů totálního zahalování. Návrat k ultraortodoxní tradici sílí po 11. září 2001 a lze ho chápat jako reakci na vzedmutou vlnu všestranně se šířící nedůvěry k islámu a muslimům. Jak ve filmu vysvětlovali sociologové, „tradicionalismus vábí především nové konvertity. Jako nováčkům v islámu jim zprvu chybí zdůvodnění a ospravedlnění pro jejich krok. Salafistický postoj nabízí schůdné východisko a navíc rychlou komunitní integraci. Je jasně kódovaný, striktní a dává novověrcům pocit, že důsledným dodržováním přísných předpisů rychleji dohoní ztracený čas. Jsou pak muslimštější než muslimové od narození a nezřídka i radikálnější a maximalističtí v dodržování zásad“.

Dvacetiletá Aurélie, dnes Fatima, zdůvodnila, proč se zahaluje, „pocitem svobody“. „Můj niqáb mě chrání. Obličej prozrazuje, jak je žena hezká. A to muže provokuje a pokouší“. Fatimin náboženský absolutismus její muslimský manžel nesdílí. Ale zřejmě stojí na její straně a případný zákon proti integrálnímu závoji by stejně jako ona považoval za nepřípustný zásah do její svobody. Sundat kus látky, který ji „osvobozuje“ od nepatřičných mužských tužeb, by prožívala jako osobní porážku. Fatima zdůvodňuje jako ostatní „netopýři“ integrální zahalování koránem, i když takto jasně formulovaný předpis tento pro muslimy posvátný text nenabízí. Tato totálně se zahalující muslimka má ideální představy o životě žen v Saúdské Arábii. Na kameru prohlásila, že je připravena tam odejít, pokud by ve Francii nemohla praktikovat islám tak, jak si přeje.

Salafistické nároky na ženu ovšem nekončí jen totálním zahalením. Ženská každodennost je do nejmenších detailů vymezena hranicemi, za které se nesmí. „Sbírka právních dobrozdání o ženách“, jinak řečeno fatwy salafistů vydané v Saúdské Arábii ohledně toho, jak se má zbožná žena chovat a jak si má i v v nejběžnějších situacích počínat, svědčí o tom, že ultraortodoxní zbožnost je náročnou povinností doslova na plný úvazek. Nedává velký prostor k rozptylování se, k zábavě a k zájmu o vlastní krásu. Parfém se zakazuje. To proto, aby žena „neomamovala“ muže. Zakazuje se rovněž nošení podprsenky jako prostředku „klamání o vzhledu“. Žádný zpěv a hudba, žádné čtení milostných románů, žádné vysoké podpatky a vytrhávání obočí. Podle zásady: „Neměnit podobu, do níž jsme byli stvořeni!“   

Marie, matka tří dětí, se proměňovala na veřejnosti v černý stín plných osm let. Předtím byl její život hodně nevyrovnaný. Poznala drogy a sexuální násilí. Za černým suknem hledala spíše „ochranu před hrubostí mužů“ než realizaci své náboženskosti. Na obrazovce přiznala, že dnes chodí v minisukni a na vysokých podpatcích. „Závoj jsem přijala, abych se osvobodila“. Leč zřejmě pod ním nakonec hledanou svobodu nenašla. Každodennost podřízená na každém kroku autorizaci, příkazům a zákazům se jí stala nesnesitelným břemenem. „Neustále mě pronásledoval pocit provinění, že nedělám to, co je třeba. A potom, ten niqáb je hrozně nepohodlný. Zkrátka jsem to už nemohla vystát“.

Zkušenost této adeptky totálního zahalování je docela povzbuzující. Lze doufat, že podobných žen, které si vybraly niqáb svobodně a pak pochopily, že se tak jen uvěznily a zotročily, bude více. Tento případ ukazuje, že motivy k zahalování nemusejí být výlučně duchovní a náboženské. Kdo však může prohlásit, že jeho religiozita a touha po zbožnosti je na sto procent spirituální?

Úniky a nespokojenost s vlastním životem se nezřídka skrývají za horlivou nábožností. Pravda, spíše nevědomky než vědomě. Jak tedy reagovat na invazi „netopýrů“? Nechat poturčené muslimky dojít k rozumu anebo je pošťouchnout úředním zákazem? Dokument z francouzské televize na tuto otázku odpověď nedal. Opakoval jen jinými slovy varování, které komisi zkoumající možnosti zakázat ve Francii integrální závoj adresovali už představitele místní muslimské obce. Zákon o niqábu nese riziko, že na celou muslimskou komunitu bude uvaleno znamení hanby. 

Pokud uvěříme tomu, co zpravidla tvrdí představitelé a mluvčí muslimů, totiž že většina evropských muslimů se snaží na sebe nepoutat přílišnou pozornost, má obava ze stigmatizace islámu zákonem zakazující niqáb logiku. Bohužel to ale nestačí. Kdo má udělat pořádek v muslimské obci, která o sobě sice tvrdí, že je proti radikálům a nesnáší salafisty, ale nic proti nim nepodniká? Nechat na státu a veřejné správě pálit si prsty je snadné. Navíc je to alibismus, dovolující ponechat si pro případ změny zadní vrátka. A jak reagují sdělovací prostředky? Žonglují rafinovaně s objektivitou, aby se vyhnuly riziku nařčení z podněcování občanského nesouladu nebo z politické nekorektnosti.    

 

 

 

Autor: Zdeněk Müller | pondělí 9.11.2009 10:20 | karma článku: 25,38 | přečteno: 3019x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7973x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:10

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  13:10

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  13:05

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Za vraždu a pokus o další hrozí muži výjimečný trest, podle policie chystal i třetí

25. dubna 2024  13:05

Jednoho člověka pobodal, dalšího nechal uhořet v domě, který úmyslně zapálil, viní kriminalisté od...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik