Logika ghetta
Ghetto je dílem dvou mechanismů. Segregace, jež má různé příčiny, sociální, kulturní i etnicko-rasové, a týká se především nových přistěhovalců, a s ní často jdoucí chronická chudoba uzavře skupinu lidi do nějaké předměstské čtvrti. Na to navazuje postupné formování specifické společnosti, kde začínají platit odlišné principy morálky, normy chováním, „černá“ ekonomikou a dokonce i jiný způsob chápání politiky a správy veřejných záležitostí.
Utváření takovéto „kontraspolečnosti“, oponující jednáním a chováním svých členů okolní většinové společnosti, je něčím nebezpečným a burcujícím zároveň. Sociálně slabé, dokonce lze říci chudé, a navíc z většinové společnosti vyřazované (nebo se vyřazující), ovládá stále silněji pocit, že jsou na všech stranách pronásledováni. Propadají se hlouběji do začarovaného kruhu obviňování druhých a sebelítosti, z níž se živí falešná kolektivita, oslabující individuální odpovědnost jednotlivců a posilující zároveň vzájemnou provázanost členů společenství a závislost jednoho na druhém. „Kontraspolečnost“ působí silně na mentalitu zúčastněných nebo těch, kterých se týká. Nabízí sice ochranu a přitom své členy znevýhodňuje vůči okolnímu světu.
Obyvatelé francouzských ghett ovládá pocit nově „kolonizovaných“. Navzájem se utvrzují, že kolonizace severní a západní Afriky, kterou zažili jejich předkové, se převalila s migrací do Evropy a že rasové předsudky, přetrvávající ve společnosti bývalých kolonizátorů, je vracejí do situace někdejších nerovnoprávných vztahů. Tento názor není zcela od věci. Zaujatost vůči populaci afrického a arabského původu existuje. Nazývat to ovšem pokaždé rasismem je možná někdy populární, ale také laciné a hlavně zjednodušující.
V souvislosti s takovou zaujatostí bych upozornil raději na něco jiného a konkrétního. Obecně se uznává, že zejména v arabském a muslimském prostředí přetrvává silný důraz na odlišování pohlaví. Od toho se odvozuje názor, že ženy jsou tam veskrze utlačované a pokořované, zatímco muži jsou násilníci a bezohlední sexuální požitkáři. Další krokem je pohoršení většinové, rozuměj evropské společnosti nad tímto stavem a na toto pohoršení napojené snahy utlačované ženy „emancipovat“, dát jim „normalitu“ a tak je „zachránit“.
Co z toho pak vyplývá? Kupříkladu to, že se francouzským mladíkům s jistými rysy nezřídka brání vstupovat na diskotéky, zatímco dívkám ze stejného prostředí se tomto směru meze nekladou. Vypadá to jako okrajová záležitost, leč ve skutečnosti se za tím skrývá citlivé téma s hlubokým dosahem. Signalizuje existenci mentální blokády jak na straně „kontraspolečnosti“, tak na straně většinové společnosti, blokády, která zmenšuje možnost vnést do poměrů v ghettech sexuální rovnost. Zaujatost většinové společnosti vůči arabo-africkému prostředí se ženám vyhýbá. Je tu však jeden důležitý předpoklad. Musejí být ochotny přistoupit na zavedené normy. Pokud tak neučiní a dokonce si začnou nasazovat islámský šátek či dokonce závoj, pochopí to svět mimo ghetto jako ostentativní politické gesto, jako snahu se segregovat, jako symbol solidarity s muslimy, nikoliv však povahy náboženské, ale daleko více společenské a politické. Leč má to jeden háček. Mimo ghetto islámský závoj budí nevraživost, uvnitř ghetta ženu chrání.
Přijmou-li dívky a ženy zásady a normy „vládnoucí feminity“, získávají na svoji stranu většinovou společnost. Ochranu ghetta však ztrácejí. „Emancipované“ ženy se tam totiž považují za „pozápadněné prostitutky“. A vůči takovým ženám se mužské populaci toleruje jakákoliv hrubost a násilí. Ve skutečnosti však taková mužská hrubost signalizuje, že muži v ghettech mají strach, že ženy ztratí a proto se brání nechat jim svobodu. Nechtějí, aby ženy měly možnost ghetto opustit, „zradit“. Obava z něčeho podobného utvrzuje ve vědomí mužů „právo“ trestat „hřešící“ dívky a ženy a mít nad nimi zvýšený dohled. Něco takového se ještě před třemi desítkami let neznalo. Dnes je to krutá realita.
Od 80. letech 20. století se mužský dohled nad ženami stává hlavním organizačním principem života nových ghett. Projevuje se to důsledným oddělováním výchovy dívek a chlapců, návratem k tradičním oděvním zvyklostem, včetně islámského závoje pro dívky od nejútlejšího věku, vyhrožováním a násilím na ženách, stejně jako šířením pomluv a lpěním na reputaci individuální a rodinné. I pro muže z toho vyplynula nová zvyklost. Ostentativní sexualitu projevují mimo ghetto, ale uvnitř se sexuálním gestům a projevům pečlivě vyhýbají. Dávají na odiv naopak svou mravnost, podtrženou v posledních letech nezřídka vyholenými hlavami, neupravovaným plnovousem, kalhotami ke kotníkům a salafistickou košilovou halenou. Ani jazyk a slovník nezůstal nedotčen. Život v ghettu, jak se tam říká, určuje mužská „rasa“ a ženské „pohlaví“.
„Kontraspolečnost“ ghetta je klecí a útulkem zároveň. Je to svět pevných společenských vazeb. Každý tam zná každého. To je rozdíl od běžné společnosti, v níž žijí ostatní. Tam panují slabé společenské vazby. Každý zná řadu lidí, kteří se mezi sebou znát nemusejí. Takové slabé vazby jsou společensky účinnější. Díky řetězu známostí lze snáze hledat práci a životní příležitosti. Silné vazby ovšem chrání lidí a dávají jim možnost žít v pohodlném ústraní, ale za cenu mnohých negativ, jež z toho plynou. Jednotlivci ztrácejí schopnost vytvářet si vazby mimo ghetto, nesnaží se splétat sítě užitečných známostí. Zdánlivé to nepotřebují, neboť čtvrť, jejich ghetto, je nenechá nikdy zcela padnout. Leč tento líc má svůj rub. Závazek respektovat a udržovat pevné a silné vnitřní vazby, jež brání zúčastněným snadno a bez potíží odejít, opustit ghetto, a změnit životní styl.
V prostředí silných společenských vazeb se pěstují morální zásady jako nezradit, bratrská věrnost, závazek setrvávat pospolu. Obyvatelé ghett se často chlubí, že „skutečné hodnoty jsou tady“, nikoliv tam venku, v okolní společnosti, kde nikdo nemluví s nikým a každý se stará jen sám o sebe. Když obyvatele ghetta postihne nedostatek a dolehnou na něj tak či onak segregační ústrky, stáhne se do sebe a hledá pomoc v rodině a v přísné až bigotní morálce. Je to půda, v níž se dobře zakořeňuje a prosperuje islamismus. Utvářejí se silné a zavazující lidské a společenské vazby a pomocí psychologického nátlaku, hrozeb, ba i násilí, je „každý staven tam, kam patří“.
Ghetto je světem, který doplácí na přehnanou sociálnost a trpí za svůj příliš silný důraz na tradiční rodinu a zákazovou morálku. Bude-li se hledat odpověď na otázku, jak předejít výbuchu časovaných pum tikajících porůznu v Evropě, nebude stačit doporučení rozbít ghetta. Bude třeba najít cestu, jak oslabit silné společenské vazby těchto enkláv a tak uvolnit jednotlivce a jejich osobní zodpovědnost ze sevření lákavě pohodlné, leč bezperspektivní individuum dusící kolektivity.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová
Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...
Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy
Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...
Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé
Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...
Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem
Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...
Prodej bytu 2+1, ul. Porubská , Ostrava - Poruba
Porubská, Ostrava - Poruba
2 930 000 Kč
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x