Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

Neznalost či jen chatrná znalost duchovní stránky vyznání muslimů a křesťanů navzájem je přitom výrazná. Kolik muslimů ví něco přesného o křesťanství a kolik křesťanů nebo těch, kteří se cítí být součástí křesťanské kultury, má více než jen hrubou představu o islámu? Kolik jedněch i druhých ví, že Ježíš je koránem prezentován jako nadpřirozená bytost, stvořená duchem Svatým? Nevěříte? Tak si to přečtěte v súře 19, ve verších 10-21.

Abdanour Bidar, francouzský religionista a filosof, interpeluje náboženskou ignoranci: „Budou-li křesťané a muslimové lépe znát kořeny svého náboženství, bude je to více sbližovat než rozdělovat a uvědomí si, že všichni monoteisté, ať už se hlásí k židovství, křesťanství nebo islámu, jsou bratry, neboť jsou syny společného praotce Abrahama“. Vyzývá pak k tomu, aby se dnešní francouzská mládež, která si uvykla napadat se navzájem nábožensky a odkud se často ozývají hlasy jak antisemitismu, tak antimuslimství, učila znát náboženství hlouběji v pozitivním duchu a proti nenávistným předsudkům. A pak dodává: „A vedle abrahamského bratrství je třeba kultivovat i sympatie k bratrství všech lidských bytostí“.

Vraťme se ke koránu. Co nalézáme? Třeba konkrétně o závoji a zahalování, dnes tak znovu aktuálních? Přečteme-li si súru 24, verš 31 nebo súru 33, verš 53, 59, narazíme tam dvakrát na slovo „závoj“ a jednou na slovo „závěs“ ve smyslu obrazného nabádání k ženské cudnosti. Jako v každém jiném textu jsou i zde v koránu výroky a jejich smysl, slova a výklad. Výklad je zásadní. Po přečtení citovaný výroků se nabízí jedna možná interpretace z mnoha jiných a to že žena v islámu má používat závoj. Leč je to jen jeden ze způsobů, jak projevovat cudnost. Jsou totiž i jiné způsoby, jak se chovat cudně a nevyzývavě, aniž by k tomu bylo třeba závoje. Všechny ženy, které mají ve zvyku oblékat se korektně, není důvod pokládat za nectnostné. Je přece tolik různých způsobů korektního oblečení, tedy i projevů cudnosti, kolik je lidských společenství. Je tudíž zcela přehnané tvrdit, že korán nařizuje závoj. Ve skutečnosti jen nabádá k cudnosti a to je něco jiného než přímá povinnost.

Hodí se rovněž dát verše koránu do rámce arabské společnosti, která žila v Mekce v 7.století.n.l., tedy v době, kdy se zrodil islám. Jaká je to vzdálenost časová a kulturní! Lze pak nechápat, že forma vyjádření cudnosti  se během té dlouhé doby nutně měnila? Není přece nic nenormálního, že způsoby oblékání minulých časů opouštíme jako překonané. Není představa, že „šaty dělají člověka“, zde ve významu, že závoj dělá muslimku, případně plnovous, holá lebka a džalaba muslima, poněkud primitivní, stádní, žádající spíše vzhledovost, bezprostředně vizuální a materiální, než vnitřní duchovnost? Cožpak oděvní doporučení staré čtrnáct století lze chápat jako nevyčpělé? Někteří jistě namítnou, že boží slovo je věčné. Leč co je tady věčného? Typ oděvu, kterým se vyjadřovala cudnost před více jak dvěma tisíci lety (ženský závoj je starší než islám), nebo morální doporučení, etický princip chování, jednání, smýšlení?

Tradicionalisté a radikálové islamismu by chtěli zahalování vnutit jako absolutní pravidlo, o kterém nelze diskutovat. Podle nich korán dává příkazy, zákonem předepsaná přikázání, životní pravidla. Vulgárně řečeno podle hesla „Čtěte korán, tam to všechno je“. Ovšem čtenářové jedné knihy jsou nejméně vhodní k tomu, aby nám uspořádali svět. Až dosud ani jediná kultura nebyla uskutečněna jen jedním vlivem, jedinou složkou. Ostatně, kdyby radikálové četli vskutku pozorně korán, zjistili by, že je textem, který nepřináší nic tak nového, jen důrazně oživuje abrahamskou tradici. Ať je to „věčné slovo boží“, posvátný text, moudrá a nabádající kniha, není to žádný právní kodex.

Řada muslimských myslitelů, dávné i nedávné minulosti, kterým islamismus nedává záměrně slovo a rád by je vyhnal ze všech knihoven, soudí, že korán pouze radí, formuluje doporučení, z nichž si každé svobodné a suverenní individuální vědomí má zvolit, jak se bude chovat a co bude dělat. Korán mluví v obrazech, v symbolech, a zcela jistě ho nelze brát doslova bez ohledu na dobu a vývojové změny.

Stalo se zvykem dotazovat se v médiích specialistů a znalců na to, co o tom či onom říká korán. Má taková otázka vůbec smysl? Z literární a intelektuální kultury bychom měli vědět, že text sám o sobě neříká nikdy nic. Jsou to jeho čtenáří, všichni a každý zvlášť, k nimž text promlouvá podle jejich vnímavosti a jejich životních zkušeností. Je tolik způsobů čtení, kolik je čtenářů. 

Každá kniha, a platí to především pro každý posvátný text lidstva, je zrcadlem, v němž každý jeho čtenář objevuje svou vlastní tvář a učí se jí lépe rozumět. Velikost významu knihy se dá soudit podle toho, dokáže-li oslovit množství čtenářů způsobem jako kdyby byla psaná jen pro každého z nich zvlášť. Korán se tomuto pravidlu nevymyká.

Existuje výrok proroka Muhammada, hadís, který se týká čtení koránu. Doporučuje každému číst korán tak, jako kdyby mu byl určen osobně. Každá moudrost, každé doporučení vycházející z koránu je osobní. Není nic absurdnějšího než realita společného islámského, „božího“, zákona, šaríy, který určuje všem muslimů na zemi stejné příkazy a závazky více jak tisíc let ve jménu koránu, „věčného božího slova“.

Nu, lidská povaha je taková, jaká je. A tak věřící muslimové a jiní „nábožníci“ většinou raději slyší jasné příkazy, než aby sledovali náročnější duchovnost, která vyžaduje jisté intelektuální úsilí, zvědavost poznávat a předpokládá snahu hledat si vlastní cestu ke smyslu posvátného textu.  Od dob Nietzschových se ví, že motivem lidských činů je velmi často ono lidské, příliš lidské – ne ideové. Ve svazku s lidskou nízkostí, pudy a vášněmi může islámské příkaznictví udělat z koránu manifest nenávisti a z muslimských ignorantů vrahy.        

Autor: Zdeněk Müller | středa 13.8.2014 13:58 | karma článku: 36,09 | přečteno: 7966x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1464x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 816x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6566x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Muslimové v zajetí protimluvů

Od „arabského jara“ roku 2011 vysílá muslimský svět zbytku planety řadu protichůdných signálů. Jdou od velmi současných projevů modernismu k výrazným archaismům, které přežívají v náboženství nebo se ho znovu zmocňují.

7.8.2014 v 10:53 | Karma: 27,12 | Přečteno: 1214x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Teorie slučování neslučitelného

Kriminální a hrůzné činy páchané teroristy, odvolávající se na islám, si žádají od muslimů více než jen vysvětlovat a distancovat se. Spolu s představiteli a representanty islámu, imámy a rektory mešit by muslimové měli ve své většině odpovědět důraznějí. Měli by ukázat více a pokročit dále od pouhých stížností na „slučování neslučitelného“.

29.7.2014 v 14:01 | Karma: 15,56 | Přečteno: 727x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Nebát se a nekrást

Svoboda, která připouští zneužívat lidskou slabost a hloupost, není svobodou. Je to jen obyčejné chytráctví. Chytrák je jako žebrák. Spoléhá na druhé. Je otrokem předstírání. Svobodný člověk se nebojí spoléhat na sebe a nekrade.

21.7.2014 v 11:30 | Karma: 19,86 | Přečteno: 841x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Nová irácká válka

Obrázky obletěly svět, aniž by jejich podstatný detail vzbudil valnou pozornost. Fotografie vozidel irácké armády, které ukořistili černooděnci Islámského státu Iráku a Levanty (ISIL). Po vítězství v severoiráckých provinciích Ninive a Saladín s nimi míří do svých základen v Sýrii. Kolem silnice jsou už sotva patrny bariéry z písku na irácko-syrské hranici. Před několik hodinami je odstranily buldozéry pod heslem: „Pryč s hanebnou hranicí“.

25.6.2014 v 10:15 | Karma: 18,80 | Přečteno: 747x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Džihád a antisemitismus

Nepředstavitelné se stalo skutkem. Po všech hrůzách a tragédiích, které Evropa zažila během neklidného 20. století. Dnes na počátku druhého desetiletí 21. století se vracejí stíny minulosti. Znovu umírají na Starém kontinentě muži, ženy a děti jen proto, že tak či onak patří k židovstvu, bezhledu na to, zda se pokládají za židy nebo Židy.

12.6.2014 v 16:20 | Karma: 24,84 | Přečteno: 1042x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Vítězství v prohře aneb chvála fyzické meditace

Prohrát a přitom zvítězit? Je to dnes vůbec možné, když vítězení a prohrávání jsou dnes tak popletené. Natolik je prostoupila, pozměnila a smyslu zbavila kultura soutěživosti prosakující do všech sfér současného života. Možná, že na jejich pojmenování budou záhy stačit dětské dohady a fantazírování z dvorku mateřské školky. Dokáže moderní svět jednou promluvit o životě, aniž by v něm spatřoval fotbalový zápas? Než se tak stane, pokusme se najít ve vítězení a prohrávání nějaký jiný přínos než tomu zpravidla bývá.

4.6.2014 v 13:45 | Karma: 11,72 | Přečteno: 261x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Oslava bezvážnosti

Kunderův čtvrtý román psaný francouzsky se objevil na knižním trhu Francie počátkem letošního dubna. Kniha s názvem „Oslava bezvážnosti“, opatřena autorovou kresbou na prodejním obalu, se dostává ke čtenářům v původním znění po své loňské premiéře v italštině.

14.5.2014 v 13:54 | Karma: 12,58 | Přečteno: 344x | Diskuse| Společnost

Zdeněk Müller

Když se praotec Noe bál

Otcové a dědové se kdysi na adresu biblické „potopy světa“ bavili písní Osvobozeného divadla. Praotec Noe se bál, že se mu na jeho záchranné arše „zkřížej rasy“, ale nakonec to dobře dopadlo. Zkrátka se věřilo, že to tak nezůstane, že potopa přestane a že se zas budeme smát.

20.4.2014 v 11:30 | Karma: 15,80 | Přečteno: 480x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Být dědečkem

Ať má dítě nad sebou jakýkoliv strop, vždy se v jeho zorničkách odráží nebe. Já vím, zní to jako fráze, ale dědečkům se to odpouští.

25.3.2014 v 14:38 | Karma: 21,24 | Přečteno: 982x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Jaká je dnešní arabská mládež

Nedávno jsem byl postaven před podobnou otázku. A vzešlo z toho pár poznámek a postřehů, které zde shrnuji.

4.3.2014 v 14:30 | Karma: 36,39 | Přečteno: 8175x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Poučení z první světové války

Letos se bude v Evropě opakovaně připomínat stoleté výročí vypuknutí první světové války. Rozpoutala éru barbarství a lidské tuposti, v níž byla zničena velká část všeho pozitivního, s čím evropská civilizace vstoupila do 20. století.

7.2.2014 v 14:20 | Karma: 36,48 | Přečteno: 3836x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Poučení z „arabského jara“

Před třemi roky zahájilo Túnisko vlnu protestů v arabském světě. Následovaly ho zprvu Egypt, poté Libye, Jemen, Bahrajn a nakonec Sýrie. Zařadily se do proudu hnutí „arabského jara“. Toto pojmenování se ustálilo jako výraz touhy po důstojném životě a svobodě. Probudila se v arabských národech po dlouhá desetiletí vystavených libovůli a brutalitě autoritativních a zkorupovaných vůdců a jejich režimů.

16.1.2014 v 14:35 | Karma: 36,83 | Přečteno: 5793x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Když čert uvízne v detailu

Výbuch v areálu pražského zastupitelství Palestinské samosprávy byl velmi pravděpodobně dílem nešťastné náhody. Leč v samotném případu se odrazily jisté rysy arabsko-muslimské reality.

7.1.2014 v 14:05 | Karma: 20,84 | Přečteno: 914x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Úvaha vánoční

Za pár dnů odzvoní štědrovečení noc konec předvánočnímu očekávání a spustí veselé hodování. Nevím, zda v té noci každý uslyší, jak „hlas zvonů táhne nad závějí“ a jak „všechny struny v srdci znějí, neb mladost se jich dotýká“, řečeno s Jaroslavem Vrchlickým. Leč jedno vím zcela určitě. Vnímání Vánoce se mění, jako se měníme my a zvyklosti společenství, v nichž žijeme.

19.12.2013 v 14:55 | Karma: 14,14 | Přečteno: 610x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Radosti a strasti lidskoprávní civilizace

Touha mít demokracii už nalezla živnou půdu i mezi muslimy, jak prokázala vlna „arabského jara“. Vzdor tomu nepřestává být islám ze všech kultur mimo okruh západního světa nejdůraznějším odpůrcem západní demokracie a s ní spojené koncepce lidských práv. Neřekl bych, že chce Západ zničit. Má jen jinou představu o lidském údělu. Povinnosti člověka vůči Bohu a víře staví nad individuální lidská práva. Z tohoto úhlu kritizuje západní humanismus a atakuje slabiny lidskoprávního modernismu.

3.12.2013 v 14:15 | Karma: 20,55 | Přečteno: 729x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Noviny dělají novináři

Celosvětová komunikační síť, zkratkou web, nenahrazuje papír. Jen se k němu přidává, jako se televize svého času přidala k rádiu a telefón k telegrafu.

12.11.2013 v 14:15 | Karma: 11,87 | Přečteno: 485x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik