Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tanec slonů

30. 06. 2008 10:55:55
Ve světě se roztrhl pytel s konferencemi, semináři a přednáškami na téma islám a Západ. Hledá se cesta, jak rozproudit mezináboženský dialog a tak zabránit „civilizační válce“. Při takových názorových výměnách dojde zpravidla k chvályhodné shodě. Vztahy mezi světovými náboženstvími a zeměmi, které jsou s nimi spojovány, by neměly být otravovány „stereotypy“, „nepravdami“ nebo „předsudky“. A také by se prý slušelo, aby náboženští představitelé vložili svoji autoritu do věcí veřejných. Ať se jedná třeba o podnikatelskou morálku nebo o globální oteplování.

Jistě, záleží na tom, kde se setkání koná, kdo ho sponzoruje a jaké je publikum. Ale pokaždé to vyzní jako tanec slonů. Podupává se trochu ztěžka, co možná ve stejném rytmu, jako když drezírovaní tlustokožci předvádějí své číslo pod cirkusovým šapitó. Občas sice poněkud nemotorně, ale ke spokojenosti diváků. Potlesk se nakonec dostaví.

Pravda, jako refrén zní známá stanoviska a tabu, jež by mohla tanec narušit, se obcházejí. Leč přesto se účastníci mezináboženských setkáních občas dotknou některé ze zásadních otázek. Kupříkladu oné jak a zda vůbec lze smířit svobodu slova s muslimským požadavkem zakázat veřejné výroky nebo kulturní počiny (literatura, divadlo, film), které pohoršují islámské cítění, jinak řečeno „urážejí islám“. Na nedávno konané konferenci v Malajsii o vztazích islámu a Západ byla tato otázka postavena tak dramaticky, že to muselo vylekat každého, kdo chápe občanská práva podle západně liberálního pojetí.

Jeden řečník po druhém vyzývali k mezinárodnímu uzákonění zákazu napadat náboženství. „Nikdy nebudu souhlasit s tím, že svoboda slova je morálně správná, pokud napadá moji víru“, prohlásil saúdsko-arabský princ Turkí al-Fajsal. Několik dalších účastníků tvrdilo, že by bylo žádoucí a oprávněné vložit do Mezinárodní konvence občanských a lidských práv (platí jako mezinárodní smlouva pod garancí OSN od roku 1976) článek ustanovující, že „obhajoba národní, rasové nebo náboženské nenávisti, vedoucí k diskriminaci, nepřátelství nebo násilí bude zakázána zákonem“.

Samo o sobě to zní možná rozumně. Kamenem úrazu je nebezpečí, že se tato klauzule změní v cenzorskou chartu. Západní zastánci občanských svobod jsou silně zneklidněni takovými snahami uzákonit národně i mezinárodně limity pro svobodu slova ohledně náboženství. S ohledem na to, v jaké době žijeme, je vzrušení kolem tohoto tématu pochopitelné. Možnosti bleskového šíření informací a dezinformací po světě způsobují, že například takový typ „útoku na cítění muslimů“, jak se označovaly v muslimském světě předčasem dánské karikatury proroka islámu, vyvolávají řetězovou reakci. Přenáší se to pak do krvavých řeží, jako se stalo v Pákistánu, nebo do zmrazení evropských importů muslimskými zeměmi. Mimoto jsme dnes svědky dobře řízené a koordinované kampaně Organizace islámské konference. Jejím cílem je přeformulovat lidská práva tak, aby pod ně dal včlenit zákaz napadat náboženství.

Uprostřed podrážděné diskuse se kupodivu ozval jeden hlas na obranu západního chápaní demokracie a občanské svobody. Tvrdí, že tyto principy jsou slučitelné s islámskou zbožností. Nepřichází od žádné vznešené a vysoce postavené instituce či osoby, nýbrž od mladé holandské muslimské právničky. Do tance těžkých vah vstoupila subtilní žena. Famile Fatma Arslánová. Letos v zimě se mimo jiné postavila za holandský zákon proti nošení burky, neboť takových muslimek je podle ní hrstka a holandská společnost má právo si určovat limity. Tentokrát vysvětlovala sálu naplněnému převážně mužskými hodnostáři, že je lepší cesta, jak bránit islám na Západě, než zakazovat a zákazy uzákoňovat. Není třeba, jak pravila, vnucovat západním zemím, aby omezily svobodu slova způsobem, který dobře zná většina muslimských zemí.

Ona sama a její přátele vysvětlují a znovu a znovu opakují v mešitách, na veřejných shromážděních a při vzdělávacích přednáškách v Nizozemsku, že demokracie nabízí možnost mluvit jak ve prospěch islámu, tak proti němu. Násilí a nepřiměřené reakce jdou na ruku extrémistům. „Být evropským muslimem je velkou šancí“, říká paní Arslánová. Narodila se v Diyarbakiru ve východním Turecku, kde ovšem nemohla dostat to, co ji nabídla nová vlast: svobodu nasadit si islámský šátek, modlit se kdykoliv a jakkoliv podle svého vlastního svědomí a bez zasahování policie. Pokud jsou islám a Západ ve sporu, pak lidé jako je paní Arslánová nabízejí řešení. Nikoliv tanec slonů se souhlasným mručení, abychom je nerozlobili. Nýbrž docela věcný a rozumný krok. Hovořme mezi sebou jako lidé a nehledejme viníka v západní svobodě či svobodě slova. Ona má přes všechny drobné neduhy jednu velkou přednost. Je schopna osvobodit i islám ze zajetí primitivních bludů a nesmyslných zákazů a dát mu čistě duchovní rozměr.

 

 

Autor: Zdeněk Müller | pondělí 30.6.2008 10:55 | karma článku: 14.34 | přečteno: 2192x

Další články blogera

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby. 

3.12.2014 v 10:30 | Karma článku: 14.16 | Přečteno: 1311 | Diskuse

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

  „Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj. 

14.10.2014 v 14:33 | Karma článku: 19.12 | Přečteno: 1851 | Diskuse

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma článku: 11.90 | Přečteno: 762 | Diskuse

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma článku: 35.73 | Přečteno: 6505 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Problém naší civilizace

Karikaturista Miroslav Kemel od začátku roku 2009 též koncertuje jakožto písničkář, hraje své autorské písně a doprovází se na akordeon, vystoupení jsou buď sólová anebo v doprovodu kapely, více informací na www.mirekkemel.cz

25.7.2016 v 9:33 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 29 | Diskuse

Karel Sýkora

Spencer Davis Group - Gimme Some Lovin

The Spencer Davis Group was a mid-1960s British beat group from Birmingham, England, formed by Spencer Davis with Steve Winwood and his brother Muff Winwood.

24.7.2016 v 22:37 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 47 | Diskuse

Eva Šamánková

Dvojí život

Přátelství. Být přítelem v časech dobrých je snadné. Naopak časy zlé ono neviditelné pouto pokaždé prověří tvrdou zkouškou … Jak se může změnit životní přátelství ve světle nových, dlouho úzkostlivě tajených faktů?

24.7.2016 v 16:04 | Karma článku: 6.22 | Přečteno: 196 | Diskuse

Karel Orlík

Izrael a mezinárodní právo

Po I. světové válce měli ještě politici úctu k Bohu a k právu. V té době se také kladly základy mezinárodního práva ku prospěchu židovského národa.

23.7.2016 v 18:59 | Karma článku: 25.31 | Přečteno: 571 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Má smysl proti rasismu bojovat hloupostí?

Jde opět o kontroverzní článek Je na řadě genocida bělochů v Evropě? Článek balancuje na hraně rasismu výroky o umělém křížení ras a tím genocidě bělochů. Má smysl se ale bránit rasismu hloupými argumenty?

22.7.2016 v 14:49 | Karma článku: 22.23 | Přečteno: 652 |
Počet článků 263 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2501
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.