Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Noviny dělají novináři

Celosvětová komunikační síť, zkratkou web, nenahrazuje papír. Jen se k němu přidává, jako se televize svého času přidala k rádiu a telefón k telegrafu.

Vše se mění, leč lidská podstata zůstává beze změny. Touha se projevit, dát na vědomí své já a to, co si myslím, vždy nacházely souzvuk s novinkami, které útočily na lidskou mysl a o nichž se mluvilo. Nové a aktuální přitahovalo lidi od nepaměti. Leč drby, pomluvy, nactiutrhávání a podněcování vášní soukromých i kolektivních, to vše lákalo rovněž.

Nemění-li se lidská povaha, mění se se naopak bez přestání okruhy, které si lidská přirozenost vynalézá, vytváří a přivlastňuje. V labyrintu vzájemného sdělování vznikla a přetrvává jediná podstatná novinka a to profesionální novinářství.

Novinářství je povolání mladé měřeno dějinami lidstva. Objevuje se v západním světě v masovějším měřítku na konci 19. století. Před zrodem novinářství, jemuž bylo současníkem úsilí po objektivitě ve vědách, ovládali zpravodajství a sdělování novinek povídálkové, pomlouvači, vyznavači hororů z černé kroniky, romanopisci, moralisté a propagandisté.

Novinářství se ovšem nezrodilo samo od sebe. Přišla doba, která něco takového umožnila a žádala. Vynález telegrafu nabídl příležitost dostat se k aktuálním událostem s minimálním zpožděním. Vědomí, že existují objektivní skutečnosti, zasluhující třídění, rozbor, klasifikaci a hierarchizaci, rozhýbalo říši sdělování, neboť celé západní myšlení se nechalo strhnout představou, že realitu lze popsat a pochopit v její objektivitě.

Leč co je to objektivita v lidském světě a ve vědách, které si lidské konání zvolily za předmět svého zájmu?  Není to bezesporná jistota, není to žádná absolutní pravda, nýbrž je to jen soustavné hledání, vytváření hypotéz a jejich ověřování. Pro novinářství platí něco obdobného. Podobá se sféře humanitních věd s nejistotami, tápáním, spornými hypotézami a snahou praktikovat vždy přísnější a přesnější metodu.  První profesionální novináři bývali jako kdysi první sociologové a psychologové více či méně přesvědčivými či talentovanými samouky s intuicí. Leč snaha přejít od zvídavého samouka k důvtipnému komentátorovi, vůle popsat nebo vyjádřit „současné dějiny“, byla a zůstává humanitním badatelům a novinářům společná. Lze si takovou vášeň osvojit výukou a naučit se ji zvládat?

Školení a vzdělávání novinářů je vynález ještě modernější než novinářství samotné. První novinářské školy vznikly v USA a Evropě teprve po druhé světové válce. Ukázalo se, že solidní vzdělanost nebrání ani chápaní, ani výběru fakrů a že pracovat s fakty vyžaduje zvládnout techniku psaní nebo řečnické umění. Talent se přitom hodí, neškodí, leč naučit se nedá.

Profesionální novinářství s veškerým zázemím, které si časem vytvořilo, se sice posunulo směrem k objektivitě při pohledu na svět a dění v něm, ale zcela nepřemohlo nemalý díl subjektivity, jež novinářskou práci ovlivňuje. Subjektivita se projevuje ve výběru faktů, které se pokládají za „událost“ a to z konvence, ze zvyku nebo také příkazem shora, z „vyšší moci“.  Zanechává rovněž stopu ve způsobu, jak je „událost“ pojednána a s jakou ideologickou interpretací se spojuje přímo nebo nepřímo. Není snadné zbavit zpravodajství veškerých stop subjektivity, leč je možné dělat rozdíl mezi faktickou stránkou zprávy a názorem na ni. Zavedená světová médii tak činí už tím, že neskrývají do jaké části ideologického spektra, známého čtenářům, se řadí nebo chtějí patřit.

Úsilím po objektivitě a přiznáním názorové orientace se tištěná a audovisuální média zásadně odlišují od sociálních sítí a blogů. Přispěvatel na Twitteru, Facebooku, ba i blogu, se po způsobu sprejera graffitů zpravidla příliš netrápí snahou vyprávět o reálném dění co nejobjektivněji. Povídá nám o sobě, což je právo, které mu brát nelze, anebo nám sděluje svůj výklad faktu nebo nějaké aféry, jejímž zdrojem je téměř vždy některý z klasických sdělovacích prostředků, tedy noviny, rádio, televize. Stejně jako sprejer graffity, nevytváří informaci. Recykluje, rozmělňuje, upravuje a často překrucuje přečtené či slyšené.

Paradoxem takového komunikování na webu, které je v podstatě anonymní, bývá téměř absolutní závislost na klasických médiích. Pokud ponecháme stranou vše, co se na internetu týká výlučně obchodování nebo co je z kategorie sebeobdivných výlevů, sotva narazíme na informaci, jejíž zdroj by nebyl novinářský. Klasická média tedy nepřestávají být kyslíkem pro média elektronická.

Profesionální novinářství, stejně jako legitimita nějakého zavedeného titulu novin, je výsledkem náročného procesu, jímž málokterá webová stránka na světě prochází. Pokud někdo z této kategorie médií chce překročit práh k legitimitě a věrohodnosti, měl by se podřídit stejné redakční disciplíně, jakou praktikují klasická médii. Zřizovatel jako jediný posuzovatel a šéfredaktor nestačí. Potřeba kritického redakčního kolektiva, schopného věcnou diskusí rozlišovat informaci a dezinformaci, se stává imperativem. Stejně jako přijetí odpovědnosti za míru objektivity sdělovaného, tedy za patřičně seriozní rešerši matérie předcházející následnému publikování.

Novinářství, které se řadí do kategorie humanitních věd, nemůže obcházet zásadu psát a vyprávět „současné dějiny“ bez šarlatánství a bez zjednodušování. Samotné psaní do sdělovacího prostředku, zejména do dnes tak snadno dostupného média elektronického, z nás novináře nedělá, stejně jako z nás automaticky věrohodnými informátory nečiní to, že něco napíšeme a publikujeme. Stále tedy platí, že noviny dělají novináři a že sebedokonalejší moderní technika sama solidní a poctivé novináře ani nenahradí, ani nevytvoří.   

    

Autor: Zdeněk Müller | úterý 12.11.2013 14:15 | karma článku: 11,87 | přečteno: 486x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7973x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik