Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Soustředěnost jako kulturně společenský problém

Jaký vliv může mít na lidské myšlení těkavost povzbuzovaná dnes už běžným a často libovolně směrovaným sledováním obrazovek či ekránů nejrůznějších elektronických zařízení? Schopnost či naopak neschopnost delší soustředěné pozornosti mají zajisté individuálně i kolektivně kulturní a společenský dopad.

Taylorismus počátku 20. století - racionální organizace práce v průmyslu, která produktivitu práce zvýšila, ale lidský rozměr práce zmenšila – znásobil rozdílnost duševní a fyzické práce a zavedl rozlišování límečků bílých a modrých. A čeho jsme svědky po sto letech? Z nemalé část zaměstnání bílých límečků se vytrácí nutnost a tím i schopnost komplexněji přemýšlet a poznávat. Naopak práce manuální, byť podceňovaná ve výchově i společensky, v řadě svých forem nepřestává podněcovat soustředěnost a nabízí se tak jako přirozený prostředek k posilování oslabeného sklonu k myšlenkové a poznávací soustavnosti.

Ekonomická věda se zajímá mimo o tom, jak se využívají nejrůznější zdroje. Jedním z nich je čas, kterým každý z nás disponuje. Ten lze účelně využít, pocitově prožít nebo promarnit. Zavisí to na míře soustředěnosti a pozornosti, jakou do kterékoliv naší činnosti napřeme. Soustředěnost zhodnocuje náš čas a to z ní činní jeden ze statků, kterými můžeme disponovat jako s naším výsostným majetkem.

Leč jak se k němu chováme? Někdy z vlastní vůle, někdy nechtěně ho necháváme, aby se zbytečně a bezúčelně vyčerpával. Na veřejnosti, v prostoru, který všichni sdílíme, přeplněné moderními komunikačními prostředky, se nám pozornost, která může být, pokud chceme, velice cenná, s narůstající intenzitou bere a ukrádá. Kupříkladu čekáte na letišti a kam pohlédnete, všude samá obrazovka. Nejen s informacemi, ale i s přemírou reklam a pseudozpráv. Anebo na vás ze všech stran doráží hudba, ať jedete výtahem, vstoupíte do obchodu či usednete v restauraci.  

Jistě, nemusím se na dívat tam, kam nechci, leč ona okolní vtíravost nás samovolně vede k tomu otočit hlavu, oči, pohled. Jsme nepřímo a bez vlastní vůle přivykáni nějakému predátorskému reflexu, bezděčně provokovanému parazitnímu přihlížení. Prostředí, přeplněné médiálními prostředky, si přivlasňuje předkupní právo nejen na naši soustředěnost, ale i na naši schopnost žít pospolu. Uměle vytvářené realitě, která nás dobývá a diktuje nám svá pravidla, jsme vystavováni tak či onak všichni. Zaplňuje společně sdílený prostor a zužuje možnost ke konverzaci a ke komplexněji pojatému uvažování a přemýšlení. Masové produkty, které přicházejí ze všech stran, usměrňují po svém naše vlastní myšlenky.

Takovýto způsob „zmasovění“ formy a obsahu myšlení nepochybně slouží spotřebě, kanalizuje naše touhy do společného proudu a sbližuje naše zážitky a pocity shodnou nebo velice podobnou vnější stimulací. V jistém směru to může život usnadňovat, neboť skrze téměř identické zážitky vyvolávané stejnými podněty nabýváme dojmu, že si navzájem rozumíme. Újmou ovšem trpí individuální myšlení a jeho originalita, neboť něco takového není možné bez rozvažování, jež si žádá soustředěnost, soustavnost a hlubší dosah. K tomu je ovšem třeba umět nebo se naučit ochraně před smrští vnějších stimulací.

Navozené téma se dostane do jiné polohy, pokud si uvědomíme, že fakt podřízenosti opakovaným stimulacím vytváří potřebu být stimulován. Snadná dosažitelnost takové stimulace díky existujícím přenosovým a komunikačním prostředkům se může projevit třeba tak, že při nějaké soustavnější činnosti podlehneme pokušení přeskočit jinam, kupříkladu odlehčit si pohledem na nějaké přihlouplé video  z YouTube. Pěstovat si odolnost vůči takovému pokušení se jeví jako zásadní. Platí to zejména pak u dětí, jejichž osobnost se teprve utváří.

Vědecké výzkumy paměti přicházejí s tvrzením, že pamatování funguje správně, pokud neztrácí schopnost odpoutat se od rušivého okolí. Zvířata mají rovněž paměť, leč mohou ji mobilizovat jen ve chvílích, kdy je k ní pudí prostředí, v němž se ocitnou. Oproti tomu lidé si utvářejí svou vlastní minulost po svém a z vlastní vůle. Bohužel současná tendence naznačuje, že schopnost jedinců udržet pohromadě svou individualitu slábne.

Patrně zazní námitka, že příslušníci nové generace „počítačové civilizace“ jsou schopni sledovat zároveň televizi, poslouchat ze sluchátek hudbu, hrát si na iPadu a ještě přitom diskutovat s přáteli pomocí SMS nebo na Facebooku. A že prý přitom konstrukce jejich osobnosti nevykazuje žádnou invaliditu. Je pravda, že naše dnešní mladež zvládá „mnohoúkolovost“ lehce. Leč objevují se studie tvrdící, že pokud někdo koná více jak dvě činnosti zároveň, jeho výkonnost významně klesá. Představa, že provozování „mnohoúkolovosti“ je věrohodně efektivní a spolehlivé zřejmě nebude víc než iluze.

Potřeba vnější stimulace - projevující se mimo jiné třeba tak, že nehrát si v metru, na ulici či dokonce v divadle s smartphonem nebo nemít na uších sluchátka téměř kdekoliv je raritou - může nejen rozptylovat, bránit soustředěnosti k vlastnímu myšlení a zasahovat do procesu pamatování. Bere nám i příležitost k bezprostřední komunikaci a lidskému rozhovoru. Jel jsem jednou vlakem, v němž bylo rozhlasem několikrát oznámeno, že následkem přerušení trati bude třeba v jedné stanice vystoupit a kus cesty pak absolvovat autobusy. Cestující se sluchátky, uzavření do pseudoindividuálního světa „vnější stimulace“, nevěnovali informaci samozřejmě pozornost a když došlo na věc, měli s nimi vlakoví zřízenci nejvíce práce. Možná dotyční věděli, co se právě odehrává na druhém konci světa, leč o co jde kolem nich, jim jaksi utíkalo. A mimo jiné zdržovali ostatní, což lze označit za společenskou bezohlednost, byť byla nechtěná a vznikala jen jako vedlejší produkt „svobody“ k volbě „vnější stimulace“.

Hovořit by se dalo i o módě sportovat se sluchátky na uších. Vidím, že takový zvyk už mají rekreační běžci a cyklisté a jeho smysl mi uniká. Kdysi se osamělý trénink pokládal za výsostný moment, kdy člověk – tvor společenský - může být chvíli nerušeně sám se sebou, soustředěn  do vlastních úvah. Okysličený mozek snáze skládal myšlenky, projasňoval plány a nápady, bystřil pozornost a posiloval soustředěnost. Dnes jako kdyby to nestačilo nebo toho nebylo třeba.

Leč soustředěnost, pozornost, je, jak bylo výše konstatováno, cenný statek v ekonomickém i kulturním smyslu. Tento statek nepadá z nebe a vyžaduje péči. Co tedy dělat? Například nebránit se aktivitám, které posilují schopnosti lidí se soustřeďovat a cvičí dlouhodobou pozornost. Myslím si, že návraty k manuální práci by mohly být vhodným lékem na naší mentální křehkost projevující se roztěkaností. Taková aktivita vyžaduje jasný záměr, promyšlený postup a soustředěný výkon. Například vaření. Přípravit od základu pokrm, který bude k jídlu, si žádá zaujetí a soustředěnost. Podobně funguje hra na hudební nástroj. Obojí nutí koncentrovat se naplno. A jistě se najdou příklady další, hodné nápodoby. Neb už klasik Ovidius nabádá, že „je pozdě se po léku shánět, jakmile jednou zlu popřán byl odklad a čas“

 

 

Autor: Zdeněk Müller | středa 7.8.2013 13:40 | karma článku: 27,58 | přečteno: 1868x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7973x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik