Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co by dnes dělal Masaryk

Navzdory času zůstává T.G. Masaryk v našem národním povědomí jako vzor, odkaz či symbol. Před více než dvaceti lety ve dnech převratného listopadu jsme ho chtěli mít „ na stovce“ – jak známo, skončil nakonec na bankovce pětitisícové – a v letos v lednu bychom ho bývali chtěli nejraději mít znovu „na Hradě“. Leč návraty k naší národní ikoně vyjadřují spíše touhy po autoritě výrazné osobnosti v esteticko-morálním rouše než zájem o Masaryka jako metodu myšlení a konání.

Masaryk se hlásil k realismu pod heslem neustávat v poznávání věcí a jejich jádra. Východiskem jednání má být nepřikrášlená znalost reality. Jiným slovy řečeno, nelze se zastavit před nepříjemnými skutečnostmi a obcházet je. Opravdový realista by měl volit cestu těžší, protože opájet se příjemnými skutečnostmi nedělá potíž nikomu. V tomto směru je Masarykův odkaz zřejmý: snění do veřejného prostoru nepatří, naopak v něm musí vládnout jasnost, konkrétnost a střízlivost. A před nezbytnými, byť obtížnými úkoly neutíkat do kouta vlastního fantazírování.

Politika ani noviny nemají být „kuřárnou opia“, kde se každý může oddávat příjemným snům, napsal kdysi novinář Peroutka.  Je velmi pravděpodobné, že by se Masaryk k současným pěstitelům iluzí a deziluzí nepřihlásil. Snažil by se přesně a ostře vidět realitu. Patrně by začal analýzou  všech stávajících evropských společenských sil a ideových proudů. Činil by tak bez předsudků a podle toho by se zařizoval.

Za Rakouska, kdy se národ ocitl v rámci velkého celku jako my dnes v EU, byla pro Masarykovo konání východiskem úvaha o mocenských poměrech. Při kritice setrvával na konkrétnosti a za všech okolností se stavěl za provozování především pozitivní politiky. V tomto ohledu byl zásadním odpůrcem všech radikálů. Ani dnes by mocenské poměry neobcházel a nepřehlížel. Fantazírování i radikalismus mají stejné následky. Berou jednotlivcům i národním kolektivům víru v přednosti trpělivého pozitivního usilování.

Trápí-li nás, že politiku ničí gangréna korupce  anebo že „obyčejný člověk“ nemůže vsadit na velká politická vítězství, stále nám ještě zbývá hodně příležitosti k drobné každodenní nepolitické práci. Masaryk opakovaně pokládal za program pro malý národ „sbírat všechny národní síly a silečky“ a „využívat všech možností osvětových“.  Přepokladem pro takovou práci je osvojit si „stálost vypočítavé prozíravosti“ a poznání důležitosti „promyšleného hospodaření“. Nestavět osud národa ani na převratech či spiknutích, ani na snech o osobnostech přinášejících spasení, nýbrž na všech druzích občanské práce a úsilí.

Masaryk vnesl do českého života novinku. V prostředí, které se vyčerpávalo politikou a příliš ho zaplevelilo politikaření, začal na první místo stavět otázku mravní čili téma charakteru národa. Napsal: „V celém našem národním usilování je velký nedostatek vnitřního života, života duchovního. Napravit se musí vnitřní náš život, a to značí, že se napravit musíme všichni, ty, já, my všichni. Sám stát nás nespasí. Nemám nic proti státoprávnímu úsilí, tvrdím jen, že první je vzdělání a mravnost. Běží o to, vymanit se z křečovitého radikalismu, který dělá revoluci ve fantazii“.

Snahám pro vyjádření češství by se Masaryk nestavěl do cesty. Za předpokladu že nejde o jakési nafoukané národovectví, kryjící výdělkovost, kariérismus a nesnášenlivost, jež nakonec národ rozbíjí a některé jeho síly potlačuje. Sám byl rozhodným kulturním nacionalistou. Opakovaně si stěžoval, jak málo jsme sví. „Idea národnostní je pro uvědomělého člověka celý program kulturní. Řeknu-li, já jsem Čech, musím mít národní program“.

Svoboda, demokracie, humanismus. Tři pilíře Masarykova politického programu. Humanismus je vrcholem trojúhelníku, jehož základnu tvoří svoboda a její politická forma demokracie. Program humanitní nikdy neopustil a bez něho by přestal být Masarykem. „Milovat bližního je základ vší mravnosti“. Leč humanismu se nesmí rozplývat v neurčitostech a v extrémech, které jen podrývají zdravé občanství. „Humanitní ideál je praktický, pokud jím není, nestojí za nic“. A věřil, že síly mravní nakonec vítězí nad sebelepší organizací technickou.

Co by Masaryk dnes dělal, to nemůže být více než odhad stavěný na vodě. Jisté je to, že by pracoval podle svých možností. Stát stranou, jen se dívat a soudit, taková „povznesenost“ mu byla cizí.. „Nikdy jsem ruce do klína neskládal“, tak mluvíval před svědky ve své době. Určitě by netrpěl „estetickými rozpaky“ jen proto, že by se mu nelíbil ten nebo onen, kdo se tlačí do popředí veřejného života. „Kdyby lidé takzvaní dobří a hodní nebyli vlastně lenoši, zlých by již nebylo“, známý výrok zaznamený Ferdinandem Peroutkou. Naštvat se či se urazit jde snáze než něčím špatným pohnout.

Masaryk mi tak vychází jako nepatetické utvrzování nadčasových pravd. Nejsou v tom žádné jásavé večery s vidinou zářných zítřků.  Jen stokrát slyšené, pro dnešek možná trochu omšelé zásady. Neskládat ruce v klín, spoléhat na vlastní síly, dívat se kolem sebe, co je třeba spravit, aby se lépe žilo a řídit se elementárními pravidly spravedlnosti a lidské slušnosti. 

 

   

Autor: Zdeněk Müller | úterý 26.2.2013 14:30 | karma článku: 23,45 | přečteno: 1184x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7973x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Muslimové v zajetí protimluvů

Od „arabského jara“ roku 2011 vysílá muslimský svět zbytku planety řadu protichůdných signálů. Jdou od velmi současných projevů modernismu k výrazným archaismům, které přežívají v náboženství nebo se ho znovu zmocňují.

7.8.2014 v 10:53 | Karma: 27,12 | Přečteno: 1214x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Teorie slučování neslučitelného

Kriminální a hrůzné činy páchané teroristy, odvolávající se na islám, si žádají od muslimů více než jen vysvětlovat a distancovat se. Spolu s představiteli a representanty islámu, imámy a rektory mešit by muslimové měli ve své většině odpovědět důraznějí. Měli by ukázat více a pokročit dále od pouhých stížností na „slučování neslučitelného“.

29.7.2014 v 14:01 | Karma: 15,56 | Přečteno: 733x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Nebát se a nekrást

Svoboda, která připouští zneužívat lidskou slabost a hloupost, není svobodou. Je to jen obyčejné chytráctví. Chytrák je jako žebrák. Spoléhá na druhé. Je otrokem předstírání. Svobodný člověk se nebojí spoléhat na sebe a nekrade.

21.7.2014 v 11:30 | Karma: 19,87 | Přečteno: 846x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Nová irácká válka

Obrázky obletěly svět, aniž by jejich podstatný detail vzbudil valnou pozornost. Fotografie vozidel irácké armády, které ukořistili černooděnci Islámského státu Iráku a Levanty (ISIL). Po vítězství v severoiráckých provinciích Ninive a Saladín s nimi míří do svých základen v Sýrii. Kolem silnice jsou už sotva patrny bariéry z písku na irácko-syrské hranici. Před několik hodinami je odstranily buldozéry pod heslem: „Pryč s hanebnou hranicí“.

25.6.2014 v 10:15 | Karma: 18,80 | Přečteno: 750x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Džihád a antisemitismus

Nepředstavitelné se stalo skutkem. Po všech hrůzách a tragédiích, které Evropa zažila během neklidného 20. století. Dnes na počátku druhého desetiletí 21. století se vracejí stíny minulosti. Znovu umírají na Starém kontinentě muži, ženy a děti jen proto, že tak či onak patří k židovstvu, bezhledu na to, zda se pokládají za židy nebo Židy.

12.6.2014 v 16:20 | Karma: 24,84 | Přečteno: 1048x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Vítězství v prohře aneb chvála fyzické meditace

Prohrát a přitom zvítězit? Je to dnes vůbec možné, když vítězení a prohrávání jsou dnes tak popletené. Natolik je prostoupila, pozměnila a smyslu zbavila kultura soutěživosti prosakující do všech sfér současného života. Možná, že na jejich pojmenování budou záhy stačit dětské dohady a fantazírování z dvorku mateřské školky. Dokáže moderní svět jednou promluvit o životě, aniž by v něm spatřoval fotbalový zápas? Než se tak stane, pokusme se najít ve vítězení a prohrávání nějaký jiný přínos než tomu zpravidla bývá.

4.6.2014 v 13:45 | Karma: 11,72 | Přečteno: 264x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Oslava bezvážnosti

Kunderův čtvrtý román psaný francouzsky se objevil na knižním trhu Francie počátkem letošního dubna. Kniha s názvem „Oslava bezvážnosti“, opatřena autorovou kresbou na prodejním obalu, se dostává ke čtenářům v původním znění po své loňské premiéře v italštině.

14.5.2014 v 13:54 | Karma: 12,61 | Přečteno: 356x | Diskuse| Společnost

Zdeněk Müller

Když se praotec Noe bál

Otcové a dědové se kdysi na adresu biblické „potopy světa“ bavili písní Osvobozeného divadla. Praotec Noe se bál, že se mu na jeho záchranné arše „zkřížej rasy“, ale nakonec to dobře dopadlo. Zkrátka se věřilo, že to tak nezůstane, že potopa přestane a že se zas budeme smát.

20.4.2014 v 11:30 | Karma: 15,80 | Přečteno: 485x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Být dědečkem

Ať má dítě nad sebou jakýkoliv strop, vždy se v jeho zorničkách odráží nebe. Já vím, zní to jako fráze, ale dědečkům se to odpouští.

25.3.2014 v 14:38 | Karma: 21,24 | Přečteno: 982x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Jaká je dnešní arabská mládež

Nedávno jsem byl postaven před podobnou otázku. A vzešlo z toho pár poznámek a postřehů, které zde shrnuji.

4.3.2014 v 14:30 | Karma: 36,39 | Přečteno: 8175x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Poučení z první světové války

Letos se bude v Evropě opakovaně připomínat stoleté výročí vypuknutí první světové války. Rozpoutala éru barbarství a lidské tuposti, v níž byla zničena velká část všeho pozitivního, s čím evropská civilizace vstoupila do 20. století.

7.2.2014 v 14:20 | Karma: 36,48 | Přečteno: 3837x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Poučení z „arabského jara“

Před třemi roky zahájilo Túnisko vlnu protestů v arabském světě. Následovaly ho zprvu Egypt, poté Libye, Jemen, Bahrajn a nakonec Sýrie. Zařadily se do proudu hnutí „arabského jara“. Toto pojmenování se ustálilo jako výraz touhy po důstojném životě a svobodě. Probudila se v arabských národech po dlouhá desetiletí vystavených libovůli a brutalitě autoritativních a zkorupovaných vůdců a jejich režimů.

16.1.2014 v 14:35 | Karma: 36,83 | Přečteno: 5794x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Když čert uvízne v detailu

Výbuch v areálu pražského zastupitelství Palestinské samosprávy byl velmi pravděpodobně dílem nešťastné náhody. Leč v samotném případu se odrazily jisté rysy arabsko-muslimské reality.

7.1.2014 v 14:05 | Karma: 20,84 | Přečteno: 921x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Úvaha vánoční

Za pár dnů odzvoní štědrovečení noc konec předvánočnímu očekávání a spustí veselé hodování. Nevím, zda v té noci každý uslyší, jak „hlas zvonů táhne nad závějí“ a jak „všechny struny v srdci znějí, neb mladost se jich dotýká“, řečeno s Jaroslavem Vrchlickým. Leč jedno vím zcela určitě. Vnímání Vánoce se mění, jako se měníme my a zvyklosti společenství, v nichž žijeme.

19.12.2013 v 14:55 | Karma: 14,15 | Přečteno: 617x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Radosti a strasti lidskoprávní civilizace

Touha mít demokracii už nalezla živnou půdu i mezi muslimy, jak prokázala vlna „arabského jara“. Vzdor tomu nepřestává být islám ze všech kultur mimo okruh západního světa nejdůraznějším odpůrcem západní demokracie a s ní spojené koncepce lidských práv. Neřekl bych, že chce Západ zničit. Má jen jinou představu o lidském údělu. Povinnosti člověka vůči Bohu a víře staví nad individuální lidská práva. Z tohoto úhlu kritizuje západní humanismus a atakuje slabiny lidskoprávního modernismu.

3.12.2013 v 14:15 | Karma: 20,55 | Přečteno: 730x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik