O dobrých důvodech věřit na Ježíška
Před půl stoletím napsal francouzský etnolog Claude Lévi-Strauss článek, v němž tvrdí, že vírou ve vánočního dárce se oživuje prastará zvyklost. Už starověcí Římané nebo američtí Indiáni si tímto způsobem zaháněli myšlenky na smrt oslavou svých dětí.
Na Ježíšek myslí i sociologové. Proč jako děti věříme na Ježíška? A proč tak kolem sedmého roku života na něj věřit přestáváme? V knize „Život a smrt kolektivní víry“ píše sociolog Bronner, že k takovému počínání máme vždy „dobré důvody“, které nepostrádají racionalitu. I v dětství spočívalo naše věření na hmatatelných důkazech. Ježíšek odpověděl na naše psaní, v nichž se vyslovovala přání, a pod stromečkem jsme nalézali dárky s tím, po čem jsme toužili. Splněná přání navíc stvrzovala autoritu a věrohodnost toho, co nám rodiče a dospělí říkali.
I opuštění víry v Ježíška má své racionální jadérko. Ježíšek neobstojí v množících se pochybnostech „technického“ rázu. Neviditelný, leč v lidské podobě představitelný. Přichází odněkud z dálavy všechny obdarovat. Copak to může zvládnout? Právě narozen a přes dva tisíce let stár? Nebo víru zviklá „konkurence“ v podobě kamarádů, kteří prohlašují, že dárky dávají pod stromeček rodiče. Nejčastěji ovšem vstoupí do hry nějaký náhle zjištěný „nesoulad“, vnější prvek ničící naráz věrohodnost mýtu. Může to být třeba tatínkova papuče čouhající z papanoëlského převleku či zapomenutá cenovka na dárku.
Vzdor tomu všemu nad jednou sociologickou záhadou vánočního věření otazník zůstává. Zdravý rozum je na ni krátký. Proč člověk, sotva přestane na Ježíška věřit, začne povzbuzovat v tomto věření nejprve mladší sourozence a pak své vlastní děti? Ohniskem této záhady je rituál obdarovávání. Badatelé ho pokládají za ústřední bod celého ježíškovského mýtu. Dáváním druhému se na scénu vynášejí vazby spojující členy společenství. Vánočním ježíškovským rituálem oslavuje rodina samu sebe.
Již před řadou let zveřejnil francouzský etnolog Marcel Mauss ve svém „Eseji o daru“ výsledky šetření ohledně společenských dopadů závazku, který vyplývá z obdarovávání. Tady lze najít klíč odemykající vrátka do říše naší záhady. Věření na Ježíška a jeho vehementní prosazování je výrazem snahy zastřít skutečné dárce. Není to zbytečné. Slouží se tak psychologické rovnováze osobností, která se v dítěti rodí a utváří. Praxe obdarovávání jaksi anonymního, prostřednictvím nějaké mýtické či pohádkové bytosti, symbolicky osvobozuje děti od tíhy dluhu, který mají vůči svým rodičům.
Vánoční Ježíšek je garant klidu a míru v rodině. Má sílu posloužit také smíru ve společnosti? Miminko či stařec, nečekáme od něho příliš? Co mu tak trochu pomoci? Se sympatickou iniciativu přišla před padesáti lety francouzská pošta. Od té doby každoročně odpovídá na tisíce dopisů adresovaných papa Noëlovi, francouzskému „Ježíškovi“.
V tom dopisu, který veřejně uchovává „ježíškovskou“ víru, se píše: „Mé milé dítko, Tvůj laskavý dopis mně udělal velkou radost. Posílám Ti svoji podobenku. Jak vidíš, pošťak mě našel. Je to šikovný pán. Dostal jsem mnoho objednávek. A tak nevím, zda Ti budu moci všechno, co si přeješ, přinést. Jsem už starý a občas se pletu. Musí se mi odpouštět. Nezlob a uč se! Moc Tě zdravím. Papa Noël“.
Podnět k „nebeské“ reakci na dětskou korespondenci dala dnes již zesnulá Francoise Doltoová, renomovaná dětská psycholožka. Vlastní rukou sepsala list dítěti od vánočního tatíka. A tak i ve Francii, která se úzkostlivě vyhýbá „náboženskosti“ ve veřejných a státních službách, se instituce s celospolečenským dosahem snaží uchovávat nebo alespoň neničit mýtus. Ten se dá sice ironizovat, zvláště když z něho činí spotřební doba jen honbu za dárky. Ovšem zesměšňovat jeho čisté a zdravé jádro by bylo hloupé. Dětem „víra na Ježíška“ neubližuje, spíše naopak, a společnosti neškodí.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy
Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...
Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu
Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...
Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury
Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...
Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha
Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x