Nezařazené
Zdeněk Müller
Noviny dělají novináři
Celosvětová komunikační síť, zkratkou web, nenahrazuje papír. Jen se k němu přidává, jako se televize svého času přidala k rádiu a telefón k telegrafu.
Zdeněk Müller
Soukromý džihád
Na internet by možná mohlo platit to, co se říká o ohni. Dobrý sluha, leč zlý pán. Může se proměnit v nezkrotný živel, případně ve zlovolný nástroj indoktrinace. Je to svobodné pole, leč nemělo by se ponechat k užívání bez jisté kázně a pravidel. Jinak hrozí, že začne omezovat svobodu jiných, ba dokonce pomáhat vraždění.
Zdeněk Müller
Kritika islámu: od přeludu k realitě
V Čechách se stalo od jisté doby populárním kritizovat či lépe řečeno odsuzovat islám. Soudím tak z přívalů souhlasné odezvy na texty, jenž staví islám na pranýř, či podle ostrých, ba přímo vulgárních výpadů proti autorům, kteří islám a muslimy nechtějí vidět černobíle.
Zdeněk Müller
Náboženskost v modernitě
Migranti z muslimských zemí nepřicházeli původně do Francii, aby tam mohli žít nábožensky. Přicházeli za prací a mnozí z nich právě proto, aby se od zotročujícího islámu osvobodili. Pokud hledali prostor k praktikování víry, nevolili správně.
Zdeněk Müller
Když bezmocný Západ vítězí
O zániku Západu a bezbrannosti jeho demokracie vůči agresivnímu a barbarskému islamismu padlo nebo bylo napsáno již mnoho slov. Není taková skepse poněkud jednostranná?
Zdeněk Müller
Jako komunismus?
„Komunismus je islám 20. století“, bonmot francouzského sociologa, starý více jak půl století, by se dnes dal obrátit. „Islamismus je komunismus 21. století“.
Zdeněk Müller
Soustředěnost jako kulturně společenský problém
Jaký vliv může mít na lidské myšlení těkavost povzbuzovaná dnes už běžným a často libovolně směrovaným sledováním obrazovek či ekránů nejrůznějších elektronických zařízení? Schopnost či naopak neschopnost delší soustředěné pozornosti mají zajisté individuálně i kolektivně kulturní a společenský dopad.
Zdeněk Müller
Několik poznámek k tématu Islám v Evropě
Počátkem prázdnin mě Český rozhlas pozval k diskusi o muslimech a islámu obecně a těch v Evropě zvláště. Předem naplánované cestování mi bohužel nedovolilo účast na natáčení pořadu přijmout a musel jsem se omluvit. Nabídl jsem alepoň pár svých poznámek k tématu. Následující text je složen právě z nich.
Zdeněk Müller
Sedm společenských tříd
Třídní rozdíly nejsou minulosti. Dva britští sociologové oprášili pojem a pokusili se zjistit, jak je na tom z tohoto hlediska současná ostrovní společnost. Na webové stránce BBC si lze nyní zahrát na Angličana a najít si místo v britském společenském žebříčku.
Zdeněk Müller
Demokracie pro počítačovou civilizaci
„Současný svět není v krizi. Co na nás doléhá, to je jeho podstatná změna“. Francouzský filosof takto charakterizuje jevy kolem nás. Nemálo se toho za posledních dvacet let stalo, leč víme si s tím rady?
Zdeněk Müller
Arabské jaro v zimníku
Jaro arabských národů začíná zábst. Naděje zrozená před dvěma lety v Túnisku přivádí na svět syrskou tragédii.
Zdeněk Müller
Sex a „arabské jaro“
Víte, co odlišuje sex a fotbal u Arabů? O fotbale hovoří vášnivě, ale málokterý z nich ho opravdu hraje. Naproti tomu o sexu veřejně nepadne slovo, i když ho má každý Arab plnou hlavu. Přineslo nebo alespoň naznačilo „arabské jaro“ v tomto ohledu nějakou změnu?
Zdeněk Müller
Výchova bez iluzí
Masovost sama o sobě nedělá demokracii. Otevřenost školského systému a možnost pro všechny děti projít školní docházkou od nejútlejšího věku k maturitě nevytváří nutně stejnou šanci pro všechny. Takový dojem si lze odnést z knihy „Škola – utopie hodná přestavby“, která pojednává o slabinách veřejné školy v Francii.
Zdeněk Müller
Individuum nebo kolektivum
„Sám nejsi nic“ hlásal kdysi básník S. K. Neumann na znamení oslavy kolektiva, které mělo světu přinést spravedlnost. Po celé minulé století bylo kolektivum národní a později třídní bráno za rozhodujícího dějinného hybatele, k němuž se individuum lidské mělo obracet a před ním se klanět. Dnes se karta obrátila. Individuum v převleku mediální celebrity stojí v centru dění za obdivného či jen pasivního přihlížení zmateného kolektiva, jímž je pohrdáno.
Zdeněk Müller
Co by dnes dělal Masaryk
Navzdory času zůstává T.G. Masaryk v našem národním povědomí jako vzor, odkaz či symbol. Před více než dvaceti lety ve dnech převratného listopadu jsme ho chtěli mít „ na stovce“ – jak známo, skončil nakonec na bankovce pětitisícové – a v letos v lednu bychom ho bývali chtěli nejraději mít znovu „na Hradě“. Leč návraty k naší národní ikoně vyjadřují spíše touhy po autoritě výrazné osobnosti v esteticko-morálním rouše než zájem o Masaryka jako metodu myšlení a konání.
Zdeněk Müller
Írán a protijaderná fatwa
Íránský náboženský vůdce ájatolláh Alí Chameneí vydal fatwu zakazující jaderné zbraně. Stalo se v polovině letošního ledna a okamžitě se vyrojily otázky o smyslu tohoto právního výroku a jeho významu v souvislosti s obavami Západu ohledně íránského jaderného nebezpečí.
Zdeněk Müller
Islám není řešení
Po pádu režimů v Túnisku a Egyptě před dvěma lety vyhráli místní islamisté následné volby pod heslem „islám je řešení“. Jejich vítězství bylo podbarvované sebevědomými hlasy pro obnovu šaríy, božího zákona islámu, v občanských zákonících dotyčných zemí. Obava, že s islamismem nemůže přijít nic jiného než éra nové a dlouhodobé diktatury, byla silná. Násobily ji pochyby, zda vývoj i v arabském světě nakonec nepůjde směrem k nějaké islámské teokracii po íránsku. Jaká je situace dnes dva roky po převratech?
Zdeněk Müller
Prezidentské zamyšlení
„Nemám ani patřičnou odvahu či drzost, ani potřebnou vůli se prosazovat, bez níž se politik neobejde, a chybí mi praktický instinkt, bez něhož zůstávají sebelepší myšlenky jen zbytečnou intelektuální bravurou, abych se dokázal třeba jen vžít do role prezidenta“. Nějak tak jsem reagoval na výzvu jednoho týdeníku, abych přispěl do jeho ankety svou odpovědí na otázku „co byste dělal, kdybyste se stal prezidentem“. Přesto mě ta výzva přiměla k zamyšlení, řekněme prezidentskému.
Zdeněk Müller
O dobrých důvodech věřit na Ježíška
Ježíšek či papa Noël, věroučně pohádkové postavy, které o vánocích nosí dárky, nevzrušují jen děti. Zájem jim věnují nejen obchodníci, nýbrž i badatelé v humanitních vědách. Pravda, každý po svém.
Zdeněk Müller
Nevěří v Boha, ba ani v Alláha
Život bez víry má v prostředí islámu své meze. A jen opřít se o ně může přivodit smrt. Až na několik výjimek vyžaduje většina muslimských států, aby jejich obyvatelé věřili v Boha, nejlépe Alláha. Neboť bezvěrec je tam nejhorší z možných kvalifikací.
předchozí | následující |
Počet článků 263 | Celková karma 0.00 | Průměrná čtenost 2517 |